Het koopgedrag van de consument is de afgelopen jaren veranderd. Vroeger deed iemand gemiddeld vier jaar met een winterjas. Tegenwoordig koopt de Nederlander gemiddeld 46 kledingstukken in het jaar, dat blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Consumenten willen graag mee gaan met de snel veranderende modetrends. Daarom koopt men massaal goedkope kleding bij grote modeketens, zoals de H&M en Zara. Fast fashion is de trend van nu, maar wat heeft het voor invloed op de mens en het milieu?

Fast fashion zorgt voor kortstondige geluksmomentjes. Dat is wat consumenten krijgen zodra ze goedkope kleding kopen. Bovendien willen ze constant op de hoogte zijn met de snel veranderde mode. Zo heeft Zara gemiddeld twee nieuwe collecties per week. Je moet als consument wekelijks kopen om deze collecties bij te houden. Daarom kiest men voor goedkopere kledingstukken die ze later weer weggooien, inleveren bij een afvalscheidingsstation of weggeven aan tweedehandswinkels.

De fast fashion heeft aantoonbare gevolgen op de tweedehandswinkels. Kleding wordt soms massaal, sosm nog met prijskaartje eraan, naar kringloopwinkels gebracht. Volgens de branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) is het aantal tweedehandswinkels het afgelopen jaar met zeven procent gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. Het aantal textiel dat naar de tweedehandswinkels werd gebracht, is met vijf procent gestegen.

Hermien Rientjes, manager kleding, kleingoed, boeken en sorteer bij kringloopwinkel de A.R.M. in Utrecht vertelt over het sorteerproces bij de kringloopwinkel.

”De afgelopen twee jaar werden wij echt overdonderd door het aanbrengen van kleding’’, vertelt Hermien Rientjes, manager van de kringloopwinkel de A.R.M. De kleding die binnenkomt verschilt erg van kwaliteit. ”Bij het sorteren van de kleding blijkt dat de kwaliteit van sommige kleding zo slecht is dat wij het niet in de winkel willen’’, zegt Hermien. ”Van alle kleding die bij ons binnenkomt, is hooguit tien procent geschikt voor de winkel.’’ Dit betekent dat de rest van de kleding textielafval wordt.

In Nederland is er elk jaar zo’n 240 miljoen kilo textielafval in Nederland, waarvan 130 kilo miljoen in het restafval terecht komt. Het textiel wordt verbrand. Dit heeft als gevolg dat er een hoge mate van CO2 in de lucht komt, wat slecht is voor het milieu. ”Daar komt bij dat dertig procent van de kleding ongedragen wordt weggegooid, schrikbarende cijfers’’, laat Mireille Geijssen, eigenaar van het duurzame recyclebedrijf I-Did, weten.

”De invloed van fast fashion heeft een heel grote ecologische voetafdruk’’, zegt Mireille. Voor het maken van goedkope kledingstukken komen pesticide, verf en veel waterverbruik erbij kijken. Ook is er geen sprake van true-cost bij fast fashion. Je betaalt als consument veel minder dan het product daadwerkelijk waard is. Arbeiders krijgen niet of nauwelijks loon. Dit zorgt ervoor dat de prijzen van de producten laag blijven.

I-Did is een duurzaam bedrijf dat kleding recyclet in nieuwe ontwerpen, zoals tassen. Het bedrijf maakt vezels en vilt van de kledingstoffen wat weer wordt gebruikt om nieuwe producten te maken. Op deze manier kan je altijd recyclen, ook fast fashion producten. ”Echter zijn de stoffen van fast fashion over het algemeen een stuk minder van kwaliteit, want de goedkope kledingstukken hebben over het algemeen korte vezels, wat ervoor zorgt dat de kleding snel scheurt. Het is daarom bijna niet mogelijk om goedkopere kledingstukken te recyclen tot nieuwe producten. De goedkope producten worden vaker omgezet tot garen die weer worden gebruikt voor kledingstukken.”

Steeds meer bedrijven recyclen goederen en textiel en bieden hierdoor werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Per jaar wordt er steeds meer kleding gekocht, waardoor er ook steeds meer wordt weggegooid of ingeleverd. De werkzaamheden binnen het sorteercentrum van Restore wordt uitgevoerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Lieske Brinkhuis interviewt Willem en Henk over hun werkzaamheden

Steeds meer modeketens zien in dat fast fashion een negatieve invloed heeft op het milieu. H&M lanceert deze maand de Hacked By collectie. Dit is een collectie waarbij oude kleding van H&M opnieuw wordt gebruikt in een nieuw kledingstuk. Twee à drie oude kledingstukken worden hergebruikt tot een nieuw item. H&M staat bekend om hun fast fashion imago, maar door deze collectie laten ze zien dat ze bijdragen aan een duurzame samenleving.

Hoewel fast fashion nog volop in de samenleving aanwezig is, merkt Milieu Centraal, Nederlandse stichting gericht op energieverbruik en milieu, dat de tegenhanger de overhand begint te nemen, Slow Fashion. Dit is een trend waarbij consumenten tijdloze collecties met kleding van hoge kwaliteit kopen die lang mee gaan. Dit is voordeliger voor het milieu, want dit zorgt voor minder afval en minder gebruik van giftige stoffen.