Audio: Lukie Hamelink

In de nacht van 10 februari werden in de Verenigde Staten de Grammy’s uitgereikt. De Grammy’s worden al sinds het begin de belangrijkste muziekprijzen ter wereld genoemd. Alle grote muzieksterren hebben een Grammy Award in handen: David Bowie, Michael Jackson, Nirvana en zo kunnen we nog even doorgaan. In de tijd van deze acts, kochten we nog albums op vinyl en CD. Tegenwoordig streamen we al onze nummers. Daarnaast willen veel grote artiesten niet meer optreden tijdens de Grammy’s.  Zijn de Grammy’s, in deze tijd van het internet en boycottende artiesten, ook nog steeds zo belangrijk?

”De Grammy’s zijn de oudste en nog steeds de belangrijkste muziekprijzen ter wereld, ze leveren nog steeds erg veel publiciteit op,” aldus Harry Knipschild, hij is historicus en heeft ook 25 jaar in de muziekwereld gewerkt.

”De consumptie van muziek is tegenwoordig ook heel erg versnipperd door de komst van bijvoorbeeld Youtube en Spotify. Dit zorgt voor de opkomst van nieuwe muzikale genres zoals hip-hop. Hiphop wordt vooral via internet beluisterd en is zo een van de grootste genres ter wereld. Op de radio wordt hip-hop, in verhouding, nog weinig gedraaid en ik denk dat het genre daarom bij awardshows, zoals de Grammy’s, ook minder aan bod komt. Dit zorgt er wel voor dat de Grammy’s bij de hiphopliefhebbers minder belangrijk worden. Hoe belangrijk de Grammy’s in de toekomst gaan zijn is moelijk te voorspellen. Ik ben dan ook historicus.”

Tannaz Hajeby is dj bij radiozender FunX, ook zij heeft een mening over de Grammy’s. ”Ik denk dat de Grammy’s, in sommige opzichten, nog steeds belangrijk zijn. Tegenwoordig streamen we al onze muziek, maar ook deze artiesten winnen prijzen, kijk maar naar Drake. Het is goed dat die artiesten ook prijzen winnen, zij verdienen ook een schouderklopje.”

Doordat we veel van onze muziek streamen is het aantal winkels wat nog cd’s en vinyl platen verkoopt geslonken. Om de dalende trend tegen te gaan is het eens per jaar ‘record store day’. Onze verslaggever Ole Stegeman gaat in de aanloop naar record store day naar de platenboef een vinylwinkel in Utrecht en vraagt de mensen daar wat de meerwaarde is van vinyl: 

”De Grammy’s maken zich wel minder populair bij artiesten en hun fans door de manier waarop ze met artiesten omgaan. Ik snap heel goed dat bijvoorbeeld Ariana Grande niet op wilde treden, zij mocht maar halve nummers spelen. Zo’n awardshow moet om de muziek gaan en dan legt de organisatie zoveel restricties op. Dat is echt belachelijk.”

In Nederland hebben we ook muziekprijzen, zoals de Edisons. Die werden 11 februari uitgereikt aan bijvoorbeeld Nielson en Ilse de Lange. ”De Edisons worden wel steeds minder belangrijk” aldus Knipschild. ”Vroeger waren de Edisons het hoogst haalbare in de Nederlandse popmuziek, maar ze zijn tegenwoordig niet meer zoveel waard als vroeger. Ze generen nog wel wat publiciteit, maar soms krijgen de juryleden meer publiciteit dan de genomineerde artiesten. Naar mijn mening heeft een jury teveel invloed, de mening van het publiek is eigenlijk belangrijker.”

Jasper van Vugt is muziekjournalist en ook jurylid bij een aantal muziekprijzen zoals de Popronde en de Amsterdamse Popprijs. Hij geeft zijn mening over de relevantie van awards in de muziek. Tom de Bruijn komt ook aan het woord, hij is lid van de opkomende band Speakeasy. Zij hebben al een aantal prijzen gewonnen, maar voor Tom is het binnenhalen van prijzen geen ultiem doel.

Terug naar de Grammy’s. De laatste jaren was er veel kritiek op de prijzen, vaak vanwege het negeren van hiphop. In de categorie ‘Rap’ en ‘R&B’ winnen de artiesten wel awards, maar in de algemene categorieën zoals ‘Beste Album’ niet. De laaste rapact die de prijs voor ‘Beste Album’ won, was Outkast in 2004. Jay-Z was vorig jaar in acht categorieën genomineerd maar won er niet een. Dit leidt bij veel artiesten tot frustratie, zo wilden Childish Gambino, Drake en Kendrick Lamar niet meer optreden tijdens de awardshow.

Tannaz heeft hier ook moeite mee. ”Het is toch erg vreemd dat hiphop artiesten nooit winnen in de algemene categorieën. Eigenlijk zouden ze geen algemene Grammy’s uit moeten reiken als niet iedere artiest evenveel kans maakt. Verdeel dan gewoon alle prijzen binnen categorieën. Nu is het naar mijn mening te random.”

Lisa Molle is programmeur bij de EKKO, een poppodium in Utrecht. Zij gaat onder andere over de hiphop programmering. Ze is van mening dat de problemen rond hiphop minder groot zijn dan ze lijken. ”We moeten hiphop niet groter maken dan het eigenlijk is. Het is niet zo raar dat rappers de algemene categorieën niet winnen, Ariana Grande, Taylor Swift en Bruno Mars blijven een groter publiek aanspreken. De populariteit is de afgelopen jaren natuurlijk wel gigantisch gestegen, maar dat er binnen de hiphop geen prijzen worden gewonnen, dat klopt niet helemaal. Ze winnen gewoon in hun eigen genre en dit jaar won Childish Gambino zelfs 4 Grammy’s. Je kunt stellen dat hiphop genegeerd werd, maar ik denk dat dit jaar juist het jaar is dat daar verandering in komt.”