De rugbysport in Nederland groeit. Een maand geleden speelde het Nederlands rugbyteam de belangrijke wedstrijd tegen Portugal om te kunnen promoveren naar de Europe Championship. De wedstrijd werd niet gewonnen, maar bondscoach Gareth Gilbert was razend enthousiast dat de wedstrijd voor het eerst live op televisie te zien was en de tribunes bomvol zaten. Ook de Nederlandse Rugbybond is van 12 duizend leden in 2014 gegroeid naar 16 duizend nu.

Maar in hoeverre is Nederland werkelijk bezig met de sport die sinds 2016 olympisch is geworden en hoe wordt dit aangemoedigd door de media? Rugbyspeler Gydo van den Heuvel en rugby-commentator bij de NOS Thijs Niet vertellen over hun passie voor de sport en de opkomende populariteit ervan bij publiek en media.

In het rugby zijn er dus globaal twee varianten; League en Union. In Rugby Union heeft elke partij vijftien actieve spelers, in League zijn dit er dertien. Spelers proberen in beide varianten punten te scoren door de bal in de try-zone op de grond te drukken, het gebied achter de lijn bij de tegenstander. Punten kunnen daarna ook worden gescoord door de bal door het juiste deel van de doelpalen te schoppen. Bij Union zijn de tackles oneindig. Wanneer een speler in League succesvol is getackeld, moet hij tien meter terug. Bij League gaat de bal na de zesde tackle naar de tegenstander. Volgens League-speler Van den Heuvel is deze variant dynamischer dan Union. “Het is conditioneel wat zwaarder, omdat je veel heen en weer moet rennen. Na 6 tackles gaat de bal naar de tegenstander, terwijl je bij Union door kan gaan totdat je de bal verliest.”

Hoe rugby meer in de belangstelling zou kunnen komen, begint volgens commentator Niet bij de sport zelf. “Er moet een groot succes zijn, bijvoorbeeld een promotie van de mannen naar Europees niveau. Dan spelen ze tegen landen als Georgië, Rusland en Roemenië en dat zijn landen die regelmatig op het WK staan. Dus dan gaat Nederland automatisch ook meer kans maken om naar het WK te gaan, is het aantrekkelijker om naar te kijken, komen er meer mensen op af, is er meer interesse op televisie en dan krijg je ook meer sponsorgeld.”