De Amsterdamse Jaap Edenbaan moet uitbreiden, dat is het plan wat nu staat en wat volgens het bestuur van de schaatsbaan en de gemeente hard nodig is. Veel zaken op de schaatsbaan zijn hoognodig toe aan vervanging en de baan is te klein met de harde groei van sporters die kunstijs gebruiken. Er zijn lange wachtrijen voor sportclubs die de ijsbaan willen huren voor hun sport. De gemeente heeft meerdere locaties voor de uitbreiding voorgesteld wat leidde tot verdeeldheid onder de huurders en bezoekers.

De Jaap Edenbaan, menig Amsterdammer heeft wel meters gemaakt op deze klassieke kunstijsbaan in het oosten van onze hoofdstad.

De Jaap Edenbaan draagt een lange geschiedenis met zich mee. In 1961 werd de baan geopend als vijfde kunstijsbaan ter wereld door Jaap Eden, hij was de kleinzoon van de schaatskampioen Jaap Eden. De schaatsbaan was gelijk een groot succes en razend populair onder het volk. De baan was toentertijd groot maar de met de komst van andere groten ijsbanen en de groeiende populariteit van sporten op kunstijs zoals ijshockey en curling is de baan niet groot genoeg en zorgt voor lange wachtrijen voor huurders.

Toen het plan op tafel kwam om de ijsbaan te uit te breiden kwamen er drie locaties uit als favoriet. Een locatie in Amsterdam Noord, Amsterdam Zuidoost en de huidige locatie in Oost. Criteria waar de baan na uitbreiden aan moet voldoen zijn dat de ijsbaan beter bereikbaar moet zijn en er moet gewerkt worden aan duurzaamheid. De baan is recentelijk nog gerenoveerd maar volgens Willem-Jan Draper, projectmanager sport en werkend bij Platform Schaatsend Amsterdam is de schaatsbaan verouderd en toe aan vernieuwing. ‘Veel zaken werken niet meer hoe ze moeten werken en met de groeiende populariteit is een uitbreiding hoognodig.

Schaatsen is in Nederland een belangrijke sport en is zeker populair. Een belangrijke reden voor deze populariteit is het Nederlandse succes in deze sport, met grootheden zoals Sven Kramer en Ireen Wüst vinden ook steeds jongere kinderen schaatsen interessant. Nederland kent een rijk schaatsverleden, in 1850 werden de eerste schaatsverenigingen opgericht en dit leidde in 1882 tot de oprichting van een landelijke schaatsbond, de KNSB en die bestaat vandaag de dag nog steeds. In 1909 werd de eerste editie van de Elfstedentocht geschaatst, een tocht in Friesland waarbij schaatsers op natuurijs langs 12 verschillende steden schaatsen. Deze tocht is maar af en toe mogelijk maar de jaarlijkse spanning of het doorgaat draagt ook bij aan de populariteit van de sport. Een uitbreiding is dus zeker niet overbodig.

‘De baan hoort bij oost’ is de reactie die ik van het gros van de schaatsers hoor op de schaats

baan. Maar huurders van bijvoorbeeld ijshockeyclubs hadden juist gehoopt op een andere locatie. Zo laat ijshockeyclub Amstel Tijgers weten dat de club slecht bereikbaar is en lastig is met parkeren vergeleken met de andere voorgestelde locaties in Zuidoost en Noord. De club laat weten veel clubs van buiten de stad te ontvangen en dat de huidige locatie niet geschikt is. Desondanks heeft de gemeente heeft afgelopen week een definitieve beslissing gemaakt en besloten dat de baan uitgebreid wordt op de huidige locatie in Oost. ‘De huidige locatie is makkelijk bereikbaar voor mensen uit Amsterdam en de grond van de huidige locatie is geschikt voor uitbreiding. De verbouwingen moeten beginnen in 2022 en in 2023 moet de uitbreiding klaar zijn. Na de uitbreiding moet de baan veel meer ijsoppervlak hebben en moet de ijsbaan duurzamer zijn. Het college van B&W heeft 276 miljoen euro opzij gezet voor sportfaciliteiten in de stad en gaat met de Jaap Edenbaan in overleg over de financiering.