Sporten en bewegen geeft letterlijk en figuurlijk energie. Je lichaam en brein actief gebruiken geeft een voldaan gevoel. Tijdens het bewegen maakt ons brein het stofje ‘endorfine’ aan. Dit zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen, omdat je meer ontspannen bent en tevreden voelt. Daarnaast is bewegen één van de goedkoopste en beste manieren om een betere gezondheid te krijgen en te behouden.

Hersens
Onder andere onze hersens hebben er baat bij wanneer wij veelvuldig in beweging zijn. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er is zelfs enige speculatie over het feit dat lichamelijke beweging het proces van Alzheimer vertraagt en het risico op het ontstaan van dementie vermindert. Onder andere de Commissie Beweegrichtlijnen heeft dit vastgesteld. In 2017 deden zij voor het laatst onderzoek naar de invloed van sporten op het uitstellen van dementie, waar onder andere uit naar voren kwam dat bewegen een preventieve werking kan hebben.

Chronische aandoening
Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen. Daarnaast verkleint lichamelijke beweging de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Ook wanneer je al last hebt van een chronische aandoening, kan lichamelijke beweging een heilzame werking hebben. Sporten kan een positieve invloed hebben op mensen die kampen met slagaderverkalking, ouderdomssuiker, botontkalking, beroerte en depressie. Ook artritis kan worden verzacht door lichamelijke beweging.

Lichamelijke beperking
Voor mensen met een lichamelijke beperking zijn er in deze tijd talloze opties. Van atletiek tot rolstoelrugby en van paravolley tot aikido, het is bestaat inmiddels allemaal in een aangepaste vorm. Voor mensen met een lichamelijke beperking zijn er een aantal belemmeringen die van invloed kunnen zijn op de mate waarin ze kunnen sporten. Zo geldt voor blinden en slechtzienden dat zij een beperkt oriëntatievermogen hebben, wat voor een groot aantal sporten cruciaal is. Mensen met een auditieve beperking lopen vooral tegen belemmeringen aan wanneer het om een sport gaat waar zij veel moeten communiceren.

Verstandelijke beperking
Thiro van Zijl is in 2015 begonnen met zijn eigen bedrijf rondom sporten voor jongeren met een verstandelijke beperking. Onder de naam Thiro Training geeft hij trainingen op basis van een sportprogramma, geheel samengesteld door de deelnemer. Dit is cruciaal volgens Van Zijl, omdat er een belangrijk verschil zit in het geven van training aan jongeren met een verstandelijke beperking in vergelijking tot jongeren zonder een verstandelijke beperking: “Over het algemeen hebben mensen met een verstandelijke beperking een lager IQ. Dat is iets waar ik rekening mee moet houden tijdens het geven van een training. Ook de adaptieve vaardigheden van sporters die bij mij trainen zijn over het algemeen minder ontwikkeld, waardoor de trainingen die ik geef écht maatwerk zijn.” Naast een duidelijke structuur is het is volgens Van Zijl vooral belangrijk om plezier te verwerken in de trainingen. “Wanneer ik een glimlach van de deelnemers krijg na de training, weet ik dat ik mijn taak heb volbracht.” In het onderstaande audio-item gaat Van Zijl dieper in op Thiro Training en de gedachte erachter.

Leefstijlcoaching
Naast de sportprogramma’s op maat houdt Van Zijl zich bezig met leefstijlcoaching. De basis voor zijn coaching ligt volgens hem bij kennis, bewustwording en plezier. Ook op dit gebied moet Van Zijl rekening houden met het feit dat de deelnemers een beperking hebben. Vaak wordt leefstijlcoaching in combinatie met een sportprogramma gegeven. De toevoeging van leefstijlcoaching ligt vervolgens bij gedrag, voeding en bewegen. Concreet kun je bij de leefstijlcoaching van Thiro Training de volgende dingen verwachten: intensieve coaching en betrokkenheid, samenwerking met jouw woning, werk en/of dagbesteding en realistische doelen. Aangezien mensen met een beperking vaak op een andere manier aan hun inkomsten komen dan mensen zonder een beperking, wordt hier rekening mee gehouden door Thiro Training. Naast financieren uit eigen portemonnee is er een mogelijkheid om hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB), onderaannemerschap of subsidies/fondsen te gebruiken.