Volgens een artikel in het Parool vorige week wordt het steeds drukker in het Nederlandse luchtruim en zullen vooral sportvliegers hier onder gaan lijden. Hoe gaat de sportvliegerij hier mee om en wat is de toekomst voor deze sport? 

Het zicht vanuit de cockpit rijkt kilometers ver. Aan de ene kant het IJsselmeer en aan de andere kant weilanden, boerderijen en bollenvelden. De koptelefoon blokkeert – gelukkig – het harde lawaai van de draaiende motor. Ondertussen vertelt Gerard Oppewal, lid van vliegclub Middenmeer, over zijn passie: sportvliegen. Hij heeft inmiddels bijna een jaar zijn brevet en vindt het een heerlijke vrijetijdsbesteding. En Oppewal is niet de enige: de vliegclub heeft zo’n 125 fanatieke leden.

Ondanks het grote aantal enthousiaste vliegers staat deze sport onder druk. Zo heeft Luchtverkeersleiding Nederland afgelopen maart besloten dat de vrije sportvliegerij binnen een straal van 15 kilometer rondom Schiphol zo goed als verboden wordt. Dit naar aanleiding van een, volgens hen, alarmerend aantal keren dat sportvliegers rondom de luchthaven te dicht bij volgepakte verkeersvliegtuigen kwamen. En niet alleen in de hoofdstad krijgen de zogenaamde ‘zondagsvliegers’ het moeilijk. Ook voor de recreanten in Lelystad, waar vanaf volgend jaar grote jets zullen gaan neerstrijken, is de toekomst onzeker. Waar Lelystad Airport nu zo’n 103.000 vluchten per jaar faciliteert en daarmee een van de grootste vliegvelden voor de kleine luchtvaart is, dreigen daar volgend jaar 60.000 sport-, les- en taxivluchten te moeten wijken.

Jan Driessen, lid van Vliegclub Flevo, zegt hier als vereniging nog geen concrete oplossing voor te hebben. Maar toch denkt hij dat het allemaal wel goed moet komen. “Er zal hier ter plaatse heel veel gaan veranderen. Een grote vliegschool die hier zit gaat verhuizen naar een ander veld, dus ik denk dat het voor ons als sportvliegers ook wel stiller en misschien wat dragelijker wordt.”

Maar waar gaan de vliegers die in Lelystad niet meer terecht kunnen dan naartoe? En wat maakt de sport nou zo bijzonder? Gerard Oppewal en Christiaan Roselaar van Vliegclub Middenmeer en Jan Driessen van Vliegclub Flevo vertellen over hun passie.