Elektrisch rijden: Je hoort er steeds meer over. Op tv, van collega’s, en misschien denk je zelf wel na over een eventuele aanschaf. De elektrische auto is volgens experts de toekomst en autofabrikanten zetten flink geld in op de ontwikkeling ervan. Maar hoe ver komt zo’n auto als je er nu een koopt?

Dat hangt sterk af van verschillende omstandigheden. Allereerst is natuurlijk je rijgedrag een grote factor in je zogeheten actieradius, ofwel: hoe ver je komt. Dit is bij benzine- en dieselauto’s ook van belang. Het grootste deel van de brandstof of elektriciteit die een auto verbruikt, gaat op aan het optrekken. Trek je graag snel op en haal je vaak in, dan zul je merken dat de batterij sneller leegloopt dan wanneer je rustiger rijgedrag vertoont. Sommige elektrische auto’s bieden ook de optie om op een enigszins dubbelop klinkende “eco-stand” te rijden. Dit houdt vaak vooral in dat het stroompedaal (geen gaspedaal) minder gevoelig reageert op jouw handelingen en dat je dus langzamer optrekt.

De meest efficiënte snelheid op de snelweg verschilt per type auto, maar ligt rond de 100km/u. Het is dus beter voor je actieradius om 100 te blijven rijden, ook al ligt de maximum op 120 of zelfs 130. Uiteindelijk geldt er een simpele regel: Hoe langzamer de auto moet trekken, hoe minder energie je gebruikt.

Een andere belangrijke factor is het weer en dan met name de temperatuur. Net als mensen werken batterijen het beste tussen ongeveer 20ºC en 25ºC. Eigen ervaringen leren dat een Volkswagen E-Golf op een warme dag met 25º tot wel 250 kilometer kan rijden op één lading. Met lage temperaturen rond het vriespunt kan dit dalen tot wel 150 kilometer. Dit principe geldt voor iedere elektrische auto, of het nou een goedkopere Renault of een luxe Tesla is.

‘s Ochtends altijd vol

De actieradius is voor veel mensen een heikel punt. Er wordt gevreesd voor een batterij die om de haverklap leeg is, maar dat is in de praktijk vaak niet zo. Waar velen niet aan denken is dat je een elektrische auto thuis én steeds vaker op het werk kunt opladen. Als je ‘s ochtends uit bed komt is je auto helemaal opgeladen en klaar om te gaan. Hetzelfde geldt na een dag op het werk. Zo kun je ‘s ochtends naar je werk een paar honderd kilometer rijden en terug van je werk ook.

Je kunt misschien niet in één keer dezelfde afstand afleggen als een benzine of diesel, maar veel Nederlanders rijden niet zoveel dat een dergelijke actieradius vereist is. Sterker nog: de gemiddelde Nederlander rijdt 35 kilometer per dag, zo meldde het CBS in 2018. De gemiddelde actieradius van elektrische auto’s in Nederland is 264 kilometer. Gemiddeld gezien zou je dus een dikke week zonder oplader kunnen zitten tot de batterij leeg begint te raken.

Steeds goedkoper

Zoals met alle innovaties wordt ook elektrisch rijden steeds goedkoper en dus beter betaalbaar. Zo kondigde Volkswagen vandaag nog de Volkswagen ID. aan. Deze hatchback van Golf-formaat moet minder dan €30.000 kosten en tot 500 kilometer kunnen rijden. Ook voor minder kun je elektrisch rijden: Peugeot en Citroën bieden allebei modellen aan van rond de €22.000, waarmee de elektrische auto al een stuk dichter bij het goedkope segment zit.

Het is goed nieuws dat de elektrische auto merkbaar en snel goedkoper wordt. Dat, samen met het bereik, is voor veruit de meeste mensen de reden om nu geen elektrische auto aan te schaffen. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2018 van de ANWB. Een flinke 62% van de ondervraagden geeft aan dat de aanschafprijs te hoog ligt, en 29% van de ondervraagden vindt het bereik (nu nog) te laag. Overigens blijkt uit die monitor dat 37% van de Nederlandse consumenten interesse heeft in elektrisch rijden.

Eric Veldhausz en Daniel Vischjager gingen, uiteraard met een elektrische auto, naar het hoofdkantoor van de ANWB en het strand bij Scheveningen om meer te weten te komen over de toekomst van elektrisch rijden.