Snoeiharde concurrentie tussen Europese landen, hysterische meezingers ranken en duizenden wapperende landsvlaggen in 1 zaal. Deze week is het Eurovisie Songfestival weer aangebroken. En als het aan de bookmakers ligt, wordt volgend jaar het songfestivalspektakel naar Nederland verplaatst. Duncan Laurence waagt met zijn Arcade een poging om er met de winst en eeuwige roem vandoor te gaan. Wellicht kan Arcade binnenkort aansluiten bij het rijtje van hits zoals Zoutelande, One Kiss, Despacito en Happy. Maar wat hebben deze hits gemeen dat ze zo in de smaak vallen bij het publiek? Is er ook voor beginnend artiesten een formule om een hit te kunnen scoren?

Morgen voert zanger Duncan Laurence zijn ‘Arcade’ op in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival in Tel Aviv. Daarna zal blijken of de act goed genoeg is voor de finale van zaterdag. In 2014 deed de zanger al mee aan the Voice of Holland en haalde hij de halve finale. De winnaar van dat seizoen, OG3NE, eindigde in 2017 als elfde op het Songfestival. Ilse de Lange, Voice-coach van Duncan, tipte hem uiteindelijk aan de AVROTROS die de Nederlandse deelname voor het Songfestival regelt. En sinds Laurence zijn nummer en bijbehorende videoclip in maart onthulde, staat hij pal bovenaan in de ranglijsten van de wedkantoren. Ook werd het nummer meer dan 40.000 keer verkocht en gestreamd. Daardoor werd Laurence beloond met een gouden plaat. Mocht de zanger winnen, zou dit voor het eerst in 44 jaar zijn; in 1975 won Nederland voor het laatst met ‘Dinge-dong’ van Teach-In.

Maar hoe valt het succes van Arcade te verklaren? Wat maakt het nummer tot een hit? Waarom komen sommige nummers moeiteloos de Top 40 binnen, terwijl we anderen niet of nauwelijks horen of al snel weer vergeten? Dit heeft onder andere te maken met de kracht van herhaling. Als we een liedje veel op de radio of via Spotify horen, raken we er gewend aan en gaan we het positiever beoordelen: het Mere Exposure Effect. Daarnaast staat de mens positief tegenover een soepele tekst met simpele woorden en rijm die we makkelijk in ons brein kunnen verwerken. Zo heeft het nummer De Missie van YouTuber Kalvijn, die binnen 24 uur een nummer 1-hit probeerde te maken, een tekst en beat die door het hele nummer steeds terugkomt.

Er zijn dus kleine trucjes om in het schrijven van een nummer al in te spelen op het brein van de luisteraars en zo meer kans te hebben om een hit te scoren. Maar zijn hits dan ook van tevoren al te voorspellen? Daar wordt veel onderzoek naar gedaan en er zijn ook modellen voor ontwikkeld. Zo is er een model dat nummers beoordeelt door ze te rangschikken en te kijken welke de hoogste score krijgt. Een ander voorbeeld is voorspellen op basis van algoritmen. Maar ook hobbyisten speuren de muziekwereld af op zoek naar hits. Zo beheert Jesper Hesseling de ‘Monthly Hits’ lijst op Spotify Nederland. Zodra het streamingplatform nieuwe nummers beschikbaar stelt, probeert Hesseling de parels eruit te vissen.

Niet iedereen vindt overigens streamingdiensten als Spotify, die goed zijn voor 71 procent van de omzet van de muziekindustrie, een verbetering voor de muziekwereld. Sceptici beweren dat kwantiteit boven kwaliteit gaat en dat er geen respect meer is voor kunst en ambacht van de muziek. De nummers zouden korter worden, omdat het aantal streams belangrijk is voor de inkomsten.

Ook Willem Bloem doet met zijn app Sounders Music een poging om hits te voorspellen. In de app kunnen artiesten hun nummer peilen bij een panel van marktonderzoeksbureau GfK dat een nummer naar links of naar rechts kan swipen, een soort tinder dus. Met de app probeert Bloem het ook voor nieuwe talenten makkelijker te maken om door te breken. Hits zoals Zoutelande, Krantenwijk en Train in the Distance werden ermee herkend. En speculeren over wat een hit zou kunnen worden, gebeurt ook binnen platenlabels en muziekconcerns. Zo hebben labels een afdeling Artist & Repertoire die op zoek gaat naar nieuw talent en de muzikanten in hun artistieke ontwikkeling begeleidt. Zo spraken wij met Tijs van Liemt, A&R manager bij Universal Music Group.

Maar uiteindelijk beoordelen we ook allemaal zelf welke nummers we wel of niet leuk vinden, bijvoorbeeld tijdens het Songfestival. Via Twitter uiten we onze mening over de inzendingen en via onze telefoon kunnen we stemmen op onze favoriet. Welk land er dit jaar met de eer vandoor gaat en volgend jaar het Eurovisie Songfestival mag organiseren, zal zaterdag bekend worden. De Nederlandse concertzalen staan in ieder geval vast paraat.