Concerten die binnen no time uitverkocht zijn, miljoenen streams op Youtube en Spotify en veel aandacht in de traditionele media. Het is duidelijk dat het levenslied en Nederlandse feestmuziek de laatste jaren steeds populairder is geworden onder het grotere publiek, maar hoe komt dit?

De media stond afgelopen maand versteld toen het bekend werd dat de feest-act Snollebollekes in maar liefst 78 minuten een concert in het Gelredome kon uitverkopen. Mensen die niks van het succes van de Snollebollekes afwisten kwamen er snel achter dat deze act blijkbaar heel populair is in Nederland. Zo ook Douwe Bob, die op sociale media het volgende liet weten: “Deze gast verkoopt 2 x Gelredome uit. Maak me soms toch wel erg veel zorgen om ons mooie landje”. Deze uitspraak kwam Douwe Bob op veel kritiek staan.

Terwijl er bij sommigen onbegrip ontstaat zijn er toch heel veel mensen die de muziek zijn gaan waarderen. Snollebollekes is namelijk niet de enige act die het goed doet. Levensliedzangers zoals Tino Martin en Dre Hazes verkopen binnen enkele momenten een heel Ziggo Dome of een vol Ahoy uit.

Ook in Nijmegen merken ze op dat het levenslied steeds populairder aan het worden is. Daar wordt elk jaar op Moederdag De Dag van het Levenslied gehouden in het Valkhofpark. Op deze dag treden er 22 artiesten op die allemaal een act op het grote podium geven en het levenslied uitdragen. Bij de editie van dit jaar zijn er volgens de organisatie 12 duizend man langsgekomen bij het festival en dat terwijl er maar 1 podium is en het park maar een kleine omvang heeft.

Wat is de kracht van het levenslied en hoe komt het dat het de afgelopen jaren steeds populairder is geworden? We gingen een kijkje wagen bij de Dag van het Levenslied.