De Nederlandse student heeft massaal last van overgewicht, zo is te lezen in cijfers van statistiekbureau CBS. Een kwart van de 18- tot 25-jarigen is te zwaar. De belangrijkste oorzaken die hiervoor worden genoemd, zijn te weinig beweging en een ongezond eetpatroon.

Je hebt officieel overgewicht bij een Bodi Mass Index (BMI) van boven de 25, dat is een index die de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon weergeeft. Boven de 30 is het helemaal mis, want dan is er sprake van ernstig overgewicht, ook wel obesitas genoemd.

Onderzoek uit Groningen

In 2011 deed het UMC Groningen een groot onderzoek naar overgewicht onder studenten. Uit dat onderzoek blijkt dat vooral studenten die op kamers wonen en lid zijn bij een studentenvereniging, flink uitdijen. Zo komt een student die op kamers is gegaan zo’n 1,2 kilo aan en een verenigingslid in de eerste drie maanden 2,1 kilo.

De belangrijkste redenen hiervoor zijn vooral te veel alcohol drinken. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat sommige studenten tot wel 40 drankjes per week drinken. Ook wordt er bij op zichzelf wonende studenten niet meer voor ze gezorgd door hun ouders, maar moeten ze zelf voor eten zorgen. Dat kan ertoe leiden dat studenten pas om 10 uur ’s avonds avondeten, en dan vaak ook nog eens ongezond. Gemiddeld eten studenten namelijk een stuk minder groente en fruit.

Ook goed nieuws

Niet iedereen die gaat studeren komt zoveel aan in hun studententijd. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat een klein deel van de studenten dat lid is geworden van een vereniging, niet aankomt. Zij hebben namelijk een weegschaal meegekregen van hun ouders, zodat ze zich bewust blijven van hoe zwaar ze zijn. Ook blijkt dat studenten die gewoon thuis zijn blijven wonen in het eerste jaar van hun studie, gemiddeld niet aankomen.

Verslaggever Rick Pietersz ging de straat op, want hoe zwaar zijn de studenten op de Uithof in Utrecht? Ook ging hij langs bij Personal Trainer Bart van Roosmalen van Peaktimepersonaltraining.nl. Hij geeft de toekomstige student een aantal praktische tips om niet ook al die kilo’s aan te komen.