Nederlandse muziek is op dit moment populairder dan ooit. Afgelopen maart stonden er zelfs drie Nederlandse nummers in de top drie van de Top 40. Hij is van mij van Kris Kross Amsterdam, Maan, Bizzey en Tabitha stond op nummer één  gevolgd door IJskoud van Nielson en als het avond is van Suzan en Freek. In oktober 2004 gebeurde dat voor het laatst.

“Iedereen omarmt de Nederlandse muziek weer”, merkt ook DJ van 100% NL, Stephan Jacobs. “Het zegt genoeg dat Armin van Buuren nu een Nederlandstalig nummer genaamd, hoe het danst, heeft opgenomen met Marco Borsato en Davina Michelle. Dat deed hij voorheen nooit.”

Daarnaast gaat de Nederlandse muziek mee in de trend van deze tijd en zo ontstaat er een mooie mix wat uiteindelijk uitmondt in een goed nummer. De Nederlandse artiesten gaan mee in de tijd van tegenwoordig en er zijn veel nieuwe Nederlandse zangers bijgekomen wat de luisteraar leuk vindt. Bijvoorbeeld Nielson.

“Hij is naar Amerika gegaan om daar een heel album te maken. Hij heeft samengewerkt met een producer die bijvoorbeeld ook met Beyoncé heeft gewerkt. De Nederlandse artiesten zijn heel erg bezig om de Nederlandse muziek wat hipper te maken. Daar slagen ze met vlag en wimpel in.”

Tegelijkertijd durft iedereen ook wel ineens Nederlands te zingen, maar daar ligt het volgens Jacobs maar voor een gedeelte aan. “Iedereen steekt elkaar een beetje aan op dit moment. Sommige artiesten die normaal altijd Engelstalige nummers schrijven, kiezen er nu toch voor om in het Nederlands te zingen. Denk bijvoorbeeld aan Trijntje Oosterhuis en Miss Montreal.”

De populariteit van de Nederlandse muziek zorgt er ook voor dat 100% NL daarvan profiteert. Wanneer er een grote hit is, denken mensen vaak dat de kans het grootst is om Nederlandstalige nummers op 100% NL te luisteren. “Daar passen wij onze playlist dan ook op aan. We draaien grote hits van Kris Kross Amsterdam, Nielson en Davina Michelle. Dat wisselen we dan af met de oude klassiekers van Marco Borsato, Bløf en Guus Meeuwis. Dat geeft een fris geluid.”

Stephan Jacobs geeft hier zijn verdere kijk op het feit waarom Nederlandstalige muziek opeens weer zo populair is.