Stel je voor, je moet iedere dag met de auto naar werk en de reis kost je een uur. Je loopt een beetje achter met werk en het is mogelijk om de auto aan te zetten en zelf het volledige uur te besteden aan achterstallig werk? Dit is een technologie waar onderzoekers van over de hele wereld druk mee bezig zijn maar gaat deze generatie dit nog meemaken? Of is het slechts een nog niet goed doordacht idee wat te veel opgehyped wordt?

 

Een zelfrijdende auto is een product wat al jarenlang topic is in veel media maar er eentje kopen op spotten in de stad is tot nog toe onmogelijk in Nederland. China en de Verenigde Staten zijn de koplopers in onderzoek doen naar dit product en komen steeds een stapje dichterbij. ‘Het lastige van een zelfrijdende auto is het reageren om drukke verkeerssituaties’ Aldus Wouter de Jong van de ANWB. Zelfrijdende auto’s bestaan er in verschillende gradaties, deze gradaties worden levels genoemd. Bij een level één auto kan het gaan om minimale technieken van auto’s die het de rijder makkelijker maken en bij level zes praten we over een volautomatische auto. Het lastige van een zelfrijdende auto maken die ook daadwerkelijk gebruikt kan worden in het verkeer is het verkeer in de stad. Een snelweg is prima te doen voor een zelfrijdende auto maar in een drukke stad zoals Utrecht of Amsterdam is het verkeer erg complex. Zowel China als de VS zijn koplopers op het gebied van zelfrijdende auto’s.

Een techniek die al wel op meerdere plekken wordt toegevoegd en ook in het Haga ziekenhuis te Den Haag is het gebruik van karretjes die een vast traject afleggen automatisch. Dit vergt niet veel inzichtvermogen van de computer en is dus veilig te gebruiken. ‘In de nabije toekomst je auto aanzetten en er niet meer naar om moeten kijken is ondenkbaar’ aldus Wouter de Jong. Een gevaar wat op kan treden met de semiautomatische auto’s is ook de kennis van de bestuurder. Er zijn varianten dat de auto je waarschuwt als je te ver van de weg afwijkt en er zijn varianten die ook daadwerkelijk bijsturen als je te ver van de weg afdwaalt. Als je als automobilist niet voldoende op de hoogte bent van de technologie in je auto kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Er wordt zelfs nagedacht om mensen die al langer een rijbewijs hebben een opfriscursus te verplichten in de toekomst. Een zelfrijdende auto inzetten in het verkeer is al een keer gebeurd en is niet goed afgelopen. In 2018 begon taxi-maatschappij Uber met een pilot om zelfrijdende auto’s te gebruiken om Uberklanten te vervoeren. Bij deze testauto’s zat er wel iemand achter het stuur ter controle maar deed de auto het werk. De pilot leek te werken tot dat een 49-jarige vrouw werd aangereden in Phoenix, Arizona doordat een Uber-auto niet stopte toen ze overstak. De pilot werd direct stilgezet en Uber moest door het stof. Uber heeft wel aangekondigd verder te gaan met testritten in de VS maar op kleinere schaal. Eind Vorig jaar begon china ook met de eerste testritten in de hoofdstad Beijing en deze gaan tot nog toe wel goed. China en de VS blijven elkaar op de hielen maar gaan steeds één stap vooruit om vervolgens weer twee achteruit te gaan. De grootste optimist op het gebied van zelfrijdende auto’s, Elon Musk (de CEO van Tesla) heeft uitgesproken dat hij verwacht dat het pas in 2022 mogelijk is om met een zelfrijdende auto de weg op te gaan terwijl hij eerst 2020 aangaf. Krabbelt hij nu terug of is hij er echt van overtuigd het op zulke korte termijn mogelijk te maken? Éen ding is zeker, het is een technologie waar veel vooruitgang op geboekt is de laatste jaren en het wordt al op kleinere schaal nuttig gebruikt maar voordat het voor particulieren gebruikt kan worden moet er nog veel research gedaan worden.