Het reizen met het openbaar vervoer mag helemaal anders. ”Vooral makkelijker’’ laten consumentenorganisaties vorige week donderdag weten bij het overhandigen van het manifest aan o.a. staatssecretaris IenW Stientje van Veldhoven. Een duidelijke boodschap als kop op het manifest: De Reiziger Centraal. Overzichtelijk vastgenageld aan 12 eisen die reizen met het OV nog makkelijker zal maken en pleit voor een soepele overgang naar een nieuw betaalsysteem. Het wekt de vraag op wat er nu mis is met het huidige betaalsysteem en hoe het bedrijf Translink, de uitvoerende tak van het betaalsysteem in het OV, dit gaat aanpakken. 

De reiziger centraal, het is in het huidige betaalsysteem nog niet zoals het zou moeten, laat consumentenorganisatie rover weten op hun website. Er worden vaak extra kosten in rekening gebracht en er is nu nog niet spraken over een systeem die voor iedereen goed functioneert. “Er liggen nu kansen om de systeemfouten van de OV-chipkaart recht te trekken en te zorgen voor nieuwe betaalmiddelen waarbij de reiziger echt centraal staat,” aldus Freek Bos, directeur Rover.

De senioren hebben het meeste moeite met het gebruik van het OV. Dat bleek vorig jaar al uit een onderzoek van het spoorwegenbeheer. Uit cijfers bleek dat 29% van de 70 tot 85 jarige het OV als ‘te veel gedoe’ beschouwt. Een nieuwe technologie moet ook voor deze doelgroep het reizen laagdrempeliger maken. Het is niet handig dat het betalen via een externe pas gaat, het zou veel logischer en eenvoudiger zijn om het bijvoorbeeld meteen van je bankpas af te laten schrijven. Zo heb je nooit meer gedoe met oplaadpunten of een systeem die voor andere pasjes moet zorgen. ”Je bespaart als organisatie kosten en de consument betaalt alleen het nodige bedrag van zijn reis.” Laat consumentenorganisatie Rover weten.

‘Veel laagdrempeliger’ vertelt Michiel Jonker, woordvoerder van Coöperatie OV Bedrijven waar meerdere regionale vervoerbedrijven onder vallen. Het innovatieprogramma Betalen is sinds dit jaar vormgegeven. Hierin staan de stappen die het coöperatiebedrijf wilt zetten in samenwerking met consumentenorganisaties en de overheid. De OV coöperatie is 3 jaar geleden opgericht, in 2017 is vervolgens de eerste officiële proef gestart met een nieuwe betaalmethode. Proefpersonen konden met hun smartphone in- en uitchecken. Reizen met je bankpas in het traject Den Haag-Leiden is nu de tweede proef van de coöperatie. ”Deze proef is bijna drie weken geleden van start gegaan en zal nog een half jaartje lopen,” laat Jonker weten, ”daarna wordt de volgende stap onder de proefpersonen evalueren hoe dit is ervaren en zal een vragenlijst o.i.d. uitgaan naar een breder publiek zodat we goed de meningen van de reizigers kunnen meten.”

Want de reizigers, daar gaat het uiteindelijk om. Redacteur Bas Gotink ging de praktijk in, het openbaar vervoer, en sprak daar met reizigers en een conducteur die elke dag met dit onderwerp te maken heeft. Wat vinden zij van de nieuwe methoden?

In de toekomst komen er meerdere betaalmethoden. Het is dus niet een of-of-keuze maar juist de verschillende mogelijkheden van betalen omarmen. ”Zo maken we het reizen voor iedereen prettiger. Het lijkt me, voor de eenvoud zo, dat voor alle mogelijke betaalmanieren één punt komt waar in- en uit- kan worden gecheckt,” aldus Jonker.

Het zal nog enige tijd, lees jaren, duren voordat het nieuwe systeem wordt doorgevoerd. ”Alles gaat in de cloud en een slim systeem zoals deze kost tijd om foutloos te zijn. Privacy is voor zowel de reiziger als voor ons het allergrootste belang, omdat er zoveel gegevens en mogelijke betaalmanieren verwerkt worden in één systeem moet dit worden gegarandeerd.”

Donderdag 14 februari 2019 heeft Rover een manifest ingediend bij de minister van infrastructuur, hierin staan twaalf punten waar een toekomstig OV-reisproduct aan moet voldoen. Onze redacteur Roland Janssen ging op pad om te achterhalen wat zowel Rover als Translink wil met de OV-chipkaart en het toekomstige reizen. Michiel Jonker, woordvoerder van de organisatie achter Translink, vertelt wat de problemen zijn met de OV-chipkaart.

In Zwitserland is de doorvoering om met een pinpas te betalen in het OV er al. ”Wij halen heel veel inspiratie in het buitenland. Het huidige systeem met de OV-Chipkaart hebben we bijvoorbeeld afgekeken uit Hongkong. Maar ik moet tevens zeggen, met onze technieken, komt het buitenland ook vaak bij ons over de vloer!” Laat Michiel Jonker trots weten.

Staatssecretaris van Veldhoven heeft in 2015 al een stuk naar de 2e kamer gestuurd over de visies op andere betaalwijzen. De staatssecretaris vindt dit dan ook een erg belangrijk punt. ”Wij komen veel klachten tegen.” Laat woordvoerder Joris Schouten weten. Het in- en uitchecken bij verschillende vervoerbedrijven zorgt voor verwarring en meer geld op je OV-pas overhouden dan nodig zorgt voor extra kosten. ”Zelfs het aanschaffen van een OV-Chipkaart kan voor sommige reizigers een drempel zijn.” Verschillende manieren worden getest. De bankpas, een mobiele app, barcodes en noem zo maar op. Maar het afschaffen van de OV-chipkaart, zal nog wel even duren. ”We zijn nu op dat punt dat het manifest aangeboden is en we samen met het NOBV (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad) kijken naar de wensen van de reiziger,” aldus de woordvoerder van de staatssecretaris.