Het ontzamelen van museumstukken schijnt trending te zijn. Volgens de erfgoedmonitor stond in 2016 zo’n 52% van alle museale collecties in Nederland opgeslagen in het depot. Vooral onder de Volkenkundige musea was dit deel het grootst. Ook bij de BIS-musea staat een groot deel opgeslagen. Slechts 1% van alle stukken was in bruikleen bij andere musea. De redenen voor de opslag wijzen voornamelijk op te weinig opslagruimte, het bestaan van meerdere dezelfde objecten, een slechte staat of enkel omdat de items niet meer in de collectie passen.

Een oplossing hiervoor is MuseumDepotShop. Deze online website biedt een groot deel van de opgeslagen museumstukken aan. Per april zullen er al enkele honderden op staan. In het artikel dat gister online kwam staat hoe dit in zijn werk gaat. Inmiddels doen het Eyefilmmuseum, Fries Museum, Maritiem museum, het Sieboldhuis en het Princessehof mee aan dit concept. De stichting is nog in samenwerking en overleg met het Textielmuseum, het Boijmans museum, het Rijksmuseum, Centraal museum en het Nationaal museum voor Wereldculturen.

Het is een nieuw medium waar musea gebruik van kunnen maken. ‘’Ze hebben er profijt van omdat de winsten worden gemaakt door een non-profit stichting en het geld dat binnenkomt wordt geschonken aan de musea zelf die geen geld of middelen hebben om te ‘ontzamelen’. MuseumDepotShop helpt ze met het geld dat overblijft’’, legt Arjen Pels Rijcken uit.

De online verkoop van kunst gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Wordt dit nu echt de toekomst? Dit vraagt Isa aan een specialist op het gebied van online kunst. Daarnaast ging Isa de Laat in gesprek met de directeur van een van de grootste online veilingsites, genaamd Arthur Brouwens. Lopend door het magazijn legt hij uit welk schilderij net verkocht is en wat het succes van het online aanbieden van kunst is. 

De meest bekende manier om aan kunst te komen gaat nog altijd via kunsthandelaren. Kunsthandel is een manier van kunst verwerven op een eerlijke en betrouwbare manier waarbij advies wordt gegeven. Marcel Gieling, kunsthandelaar in Utrecht, vertelt over de veranderingen op de markt. ‘’Vroeger kochten we in opdracht van de particulier op de veiling maar nu zit de particulier hier zelf. In wezen zijn wij een intermediair tussen de veiling en het kopende publiek.’’ Na dertig jaar een fysieke galerie gehad te hebben is Gieling sinds drie jaar alleen online actief. ‘’Ik heb een grote vaste klantenkring opgebouwd en meegenomen. Ik weet wat ze willen en daarvoor hoef ik niet de hele dag in de winkel te staan’’, legt hij uit. Maar de komst van de online verkooppunten heeft wel effecten op deze handelaren. ‘’We ervaren ongetwijfeld concurrentie door het online aanbod maar dit is niet zo zichtbaar. Het heeft zijn voor en nadelen. Zo is er bijvoorbeeld veel aanbod en blijven de betaalde prijzen van objecten lang zichtbaar. Als ik dan wat verkoop krijg ik soms een telefoontje van de klant dat het gekochte item op internet een andere prijs heeft, veelal goedkoper. Aan de andere kant zijn we wel stuk vindbaarder.’’

Het nieuwe concept dat musea hun opgeslagen stukken in het depot online doorverkopen is volgens Gieling niet verkeerd. ‘’Het is een vorm van concurrentie maar ik kan zelf ook meebieden. Veel kunst staat opgeslagen zonder dat mensen het te zien krijgen dus dan vind ik het een goede manier dat het zo wordt verkocht en het weer onder de mensen komt. Ik verwacht niet dat er hele grote namen tevoorschijn komen en de kwaliteit van de stukken uit de depots kunnen zomaar minder goed zijn. Op een veiling kun je kunst in je hand nemen, het omdraaien en de staat en kwaliteit bekijken, los van de naam van de kunstenaar. Online kun je dit wat minder goed bekijken’’, aldus Gieling.

Ook musea zijn steeds meer bezig om een groter publiek te bereiken. Steeds meer musea digitaliseren hun collecties maar ook offline gebeurt er meer. Zo heeft Naturalis bijvoorbeeld een tijdschrift ontwikkelt maakt het Leidsch Dagblad bekend.

Zo ook het spoorwegmuseum, waar ze druk bezig zijn met vernieuwen, ze zijn actief op sociale media en proberen veel nieuwe manieren van verhalen vertellen. Kasper Spruijt sprak met Evertjan de Rooij van dit museum en het museumpubliek over deze vernieuwingen.