Vorig jaar was pas de eerste editie maar toen al een daverend succes. De week zonder vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, onder meer schrijfster van de blog ‘De Hippe Vegetrariër’. Waar vorig jaar zo’n 32.000 mensen meededen, verwacht ze nu minimaal 50.000. ‘’Het zou echt geweldig zijn als we de 100.000 halen’’, aldus Boerdam. Naast de gewone consument, doen ook veel grote bedrijven zoals Unilever en Mora aan het initiatief mee.

De week zonder vlees lijkt zijn vruchten af te werpen, want volgens Albert Heijn worden er tijdens deze week meer vleesvervangers gekocht en laten mensen het biefstukje vaker links liggen. Het doel van de campagne is mensen bewust maken van de hoeveelheid water dat nodig is om vlees te produceren en de hoeveelheid water dat we kunnen besparen als we één week geen vlees zouden eten.

Daarnaast worden de schappen in de supermarkt steeds meer gevuld met alternatieven voor vlees. Merken als  ‘Vegetarische Slager’ en ‘Vevera’ zijn niet meer weg te denken. Door de ABN AMRO wordt verwacht dat in de loop van 2009 de markt voor vleesvervangers met maar liefst 8% zal groeien. Naast de inmiddels bekende ‘bieten-en-groenteburger’ zijn er steeds meer soorten vleesvervangers, zoals algen, bezig met hun opmars.

DELEN
Avatar
Houdt van onderzoeken, doorvragen, ongemakkelijkheid, discussie en vooral pit. Van zwartepieten tot milieu en van milieu tot eten, alles verdient een podium. Houdt van hard werken, maar zeker ook van een feestje. Wil af en toe net iets teveel, maar in ieder geval nooit te weinig. ‘’Nooit verlegen zijn, dat is zonde van je tijd’’