Crowdfunding neemt toe in populariteit volgens cijfers van de financieringsmonitor van het CBS. Dit komt volgens crowdfunding-coach Marcel Monteba door de verandering in het economische landschap. 

Inge Bakker en Natalie van Eerden begonnen twee jaar geleden met hun theater Pannenkoek. Inmiddels zijn ze met hun vierde show bezig voor kinderen die een opkikkertje kunnen gebruiken. Ze treden op in Friesland en Groningen met de show Geduld is een schone draak proberen ze de zogenoemde Opkiekershow bekender te maken. Zo ook met behulp van crowdfunding.”Mensen kunnen ook geld geven voor een tegenprestatie, dan komen wij bijvoorbeeld optreden of zingen we een liedje”, laat Inge weten.  De crowdfunding loopt tot woensdag 13 maart. Het gewenste bedrag van €9000-, dat door crowdfunding platform voordekunst wordt opgehaald, lijkt in zicht te komen.  

Crowdfunding is een publieksfinanciering die mensen de mogelijkheid geeft vrijwillig online een bepaald bedrag te doneren. Dit kan zonder voorwaarden, maar er kan ook een tegenprestatie gevraagd worden. Zo krijg je als donateur ook wat. Voordelen van crowdfunding zijn meer betrokkenheid van het publiek en het creëren van een groter bereik door meer bekendheid te vragen. 

Kinderkostuums, een kans om met de twee dames op de foto te gaan, daarbij een goede fotograaf en mooi apparatuur voor het mogelijk maken van een leuke show zijn de kostenposten van het ingezamelde geld. ”We hebben van de gemeente ook een flink bedrag gesubsidieerd gekregen, dat heeft ontzettend geholpen.’’ De gedachte om een crowdfunding te beginnen ontstond toen Inge al meerdere projecten had gedaan bij crowdfunding platform voordekunst.  ”Het was een voor de hand liggend platform om geld mee in te zamelen.’’  

Er zijn verschillende crowdfunding platformen. ”Bedrijven uit de recreatieve sector kiezen voor andere platformen dan bedrijven uit de financiële dienstverleningssector’’ laat Monteba weten. www.gofundme.com is hierin een algemeen platform wat de breedte van allerlei projecten die crowdfunding hebben gekozen laat zien.  Populaire sectoren die gebruik maken van crowdfunding zijn verschillende culturele fondsen en journalistieke producties. Dat komt omdat voor deze sectoren vaak niet genoeg geld gesubsidieerd wordt, blijkt uit het rapport van ‘Financiering van Cultuur’ door de Raad van Cultuur.  

Crowdfunding bestaat al sinds de jaren ’20 en de populariteit valt te verklaren door de mogelijkheden tot gerichte marketing.  ”Mensen hebben tegenwoordig een groter bereik door onder anderen social media.’’  Aldus Monteba.  

Hoe crowdfunding in de toekomst een rol gaat spelen is nog onzeker.  De zogenoemde puberteit heeft crowdfunding gehad en, blijkt nu uit cijfers, is een aantrekkelijke manier geworden om geld in te zamelen.  

Welke gevolgen heeft de populariteit van crowdfunding voor de bank?  Hoe maak je crowdfunding tot een succes? En biedt crowdfunding in de toekomst perspectief? Dat zijn vragen die spelen.