Jaarlijks gaan er honderdduizenden Nederlanders op wintersport. Helaas komen zij lang niet allemaal ongeschonden terug van hun vakantie. Dit wintersportseizoen kreeg de alarmcentrale in totaal 1.100 hulpvragen van wintersporters in nood in de periode van december tot maart, meldt Eurocross AssistanceDe cijfers betekenen een afname van 12% aan ongelukken ten opzichte van vorig wintersportseizoen.  

De meeste meldingen waren afkomstig vanuit Oostenrijk, dat wordt gevolgd door Frankrijk en Italië. Vanuit Oostenrijk werd voorheen dan ook het meest gevlogen met de speciale toestellen voor gipsvluchten. Maar door de jaarlijkse afname van slachtoffers schafte luchtvaartmaatschappij AirTyrol in 2017 de welbekende vluchten af. De gipsvluchten waren de ideale manier om wintersporters naar de Nederlandse ziekenhuizen te transporteren, maar volgens de maatschappij was het niet meer rendabel om de vluchten voort te zetten. Vanaf dat moment gingen toeristen, verzekeraars en ook de lokale bevolking op zoek naar alternatieven voor de gipsvlucht. 

Een vast alternatief voor de gipsvluchten is er desondanks nog niet, verzekeraars bieden nu verschillende diensten aan waaruit de wintersporters kunnen kiezen als alternatief voor de gipsvlucht. Ondanks de jaarlijkse afname is er dit seizoen toch nog een fase geweest waarin de situatie niet opgevangen kon worden met alleen taxi’s en ambulances. Eurocross zette hierop volgend eenmalig een gipsvlucht in vanuit Innsbruck om de drukte in deze periode op te vangen.  

De 23-jarige student Jorg Manders brak dit jaar op wintersport zijn beide onderbenen op meerdere plekken en belandde in een Oostenrijks ziekenhuis. Ook hij ging er vanuit dat hij met een gipsvlucht naar huis gebracht zou worden. “De verzekeraar wenste me zelfs een fijne vlucht naar huis, dus ik ging er vanuit dat ik samen met andere brokkenpiloten naar huis vervoerd zou worden. Maar dit bleek achteraf niet waar. 

Volgens Audrey Denkelaar van Allianz waren er voor de verzekeraar reeds verschillende manieren om verzekerden met blessures naar huis te vervoeren. Sinds er geen gipsvluchten meer worden uitgevoerd worden deze alternatieven steeds vaker gebruikt. “De alternatieven waar Allianz op dit moment gebruik van maakt zijn vervoer per ambulance, per taxi waarin patiënt vervoerd kan worden met gestrekt been of op een stretcher in een reguliere vlucht.” Voegt Denkelaar hier aan toe.  

De vraag naar de alternatieve vervoersmiddelen die Denkelaar hiernoemt steeg aanzienlijk naar aanleiding van het afschaffen van de gipsvluchten. Mario Fernsebner uit Zell am See, Oostenrijk is een één van de locals die inspeelde op de toenemende vraag. De familie Fernsebner heeft al jarenlang een bedrijf dat speciale ambulanceritten rijdt door heel Europa. “Inmiddels zijn we één van de grootste spelers in Europa op het gebied van speciaal ambulancevervoer.”  

Het is dus niet zo dat Fernsebner zijn bedrijf startte nadat de gipsvluchten werden afgeschaft. Sterker nog, de gipsvluchten bepaalden voornamelijk zijn agenda: ‘’We waren jarenlang erg afhankelijk van de gipsvluchten, het voornaamste deel van onze ritten was namelijk voor- enatransport  van de vluchten. Nu zijn we veel minder gebonden aan het vluchtschema van de verschillende luchthavens.’’ 

Verslaggever Siem van Merwijk sprak met Mario Fernsebner en Jorg Manders over het voornaamste alternatief van de gipsvluchten: internationaal ambulancevervoer.

 Bron van afbeelding: Grünes Kreuz Rettungsdienst Zell am See