Supermarkt Plus heeft sinds afgelopen week een nieuwe schap met wijnen, namelijk de alcoholvrije wijnen. De alcoholvrije dranken lijken sowieso een trend te zijn, steeds meer mensen consumeren het. ‘’Mensen zijn steeds bewuster bezig’’, vertelt Lian Smeets, onderzoeker bij Trimbos Instituut.

Waar het vroeger nog heel ongebruikelijk was, is de consumptie van alcoholvrije dranken de normaalste zaak van de wereld geworden. Pils, speciaal bier, Radler, allemaal hebben ze 0.0 varianten gekregen. Er is dan ook een hele duidelijke ontwikkeling bezig. Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrije dranken gestegen met 285 procent. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Brouwers.

De redenen daarvan lopen uiteen, vertelt Lian Smeets, die zelf aan projecten heeft gewerkt omtrent alcoholvrije dranken bij het Trimbos Instituut. ‘’Het is een combinatie van meerdere factoren’’, vertelt ze. ‘’De alcoholproducenten hebben veel geld geïnvesteerd in de kwaliteit van het verbeteren van de alcoholvrije dranken, en ze zijn daarna er ook meer reclame over gaan maken. Verder denk ik dat mensen steeds meer met hun gezondheid bezig zijn, omdat er steeds meer bekend is over de schadelijke effecten van alcohol.”

Niet overal wordt hier gehoor aan gegeven. Waar het in de supermarkten al helemaal is geïntegreerd, zijn horecagelegenheden wat terughoudender in het verkopen van alcoholvrije dranken. En dat valt wel te verklaren. ‘’In de horeca ligt het wel een beetje anders’’, aldus Lian. ‘’Van alcohol word je natuurlijk wat losser en dat draagt bij aan de sfeer van een avond. Horecagelegenheden hebben er dus nog weinig baat bij om de alcoholvrije dranken in hun assortiment op te nemen.’’ Lian denkt wel dat er in de toekomst wat veranderd gaat worden. ‘’Vroeger was roken ook nog heel normaal, nu ligt dat heel anders. Hopelijk gaat alcohol zich ook op die manier ontwikkelen.’’