Online recensies zijn steeds belangrijker voor restaurants. Met recensies op websites als TripAdvisor, TheFork en Eet.nu kan iedereen op internet zijn mening geven over een restaurant of eetgelegenheid. Deze recensies geven echter niet altijd een betrouwbaar beeld van de kwaliteit van een restaurant. 

“Vaak zie je dat de recensies of heel erg positief of heel erg negatief zijn. Het blijft toch een momentopname van een korte periode dat iemand in je restaurant is.” meent Joël van Duijn, eigenaar van Bistro Nadar in Uitgeest. Hetzelfde schrijft consumentenprogramma Radar naar aanleiding van een onderzoek naar online recensies: “Over het algemeen plaatsen consumenten vooral een recensie als ze óf heel erg tevreden óf heel erg negatief zijn.” Het beeld dat een beoordelingswebsite door middel van recensies schetst over een restaurant, hoeft dus niet altijd te kloppen.

Toch kijken veel mensen naar recensies. Vier op de vijf gasten zoekt een restaurant online op. Zij lezen gemiddeld 6 tot 12 recensies voordat ze een restaurant uitkiezen, blijkt uit onderzoek van TheFork. Online recensies hebben dus degelijk invloed op de keuze van een restaurant. Dit herkent de 19-jarige Sjoerd Tekelenburg, naast het zelf schrijven van recensies, raadpleegt hij ze ook regelmatig. “In het buitenland kijk ik altijd op TripAdvisor, naar welke restaurants goed worden aangeschreven. In principe kijk ik dan dus naar de recensies.”

Volgens Van Duijn hebben negatieve recensies ook voordelen: “Soms kun je het ook zien als opbouwende kritiek. Dat je denkt ‘dit kunnen we voortaan beter doen’. Als wij een hele slechte recensie zouden krijgen, zou ik proberen achter de gegevens van de schrijver te komen en die persoon nog een keer gratis te laten eten. Dan gaan we laten zien dat we het wel goed doen. Negatieve meningen over een restaurant verspreiden zich sneller dan positieve.’’