McDonald’s maakte onlangs bekend dat zij in de Verenigde Staten steeds meer populaire producten uit andere landen gaan verkopen. In een officieel persbericht introduceerde de fastfoodketen het McDonald´s Worldwide Favorites Menu. Dit zijn, zoals de naam al doet vermoeden, bestsellers uit andere landen dan de VS. Onder deze producten is ook de typisch Nederlandse McFlurry Stroopwafel te vinden. Door het invoeren van de oer-Hollandse variant van het ijsje in 14.000 restaurants in de Verenigde Staten doet de stroopwafel weer een stapje dichter naar wereldwijde bekendheid. Maar wat zorgt ervoor dat een Nederlands product wereldwijd succesvol kan worden?

Het populairder worden van Nederlandse producten in het buitenland is volgens trendwatcher Jet Noever makkelijk te verklaren: “De verschillende culturen die we in de wereld hebben gaan zichzelf mengen doordat veel mensen emigreren.” Noever denk dat iedereen na zo’n emigratie wel eens verlangt naar producten die typerend zijn voor zijn of haar thuisland. “Op die manier worden Nederlandse producten in het buitenland geïntroduceerd en kunnen ze daar worden opgepikt.”

Noever zegt dat het echter niet zo is dat ieder product zomaar bekend kan worden in het buitenland. “Een goede marketingstrategie is erg belangrijk, die bepaalt uiteindelijk of iets gaat lopen of niet.” Bij de introductie van de McFlurry Stroopwafel vindt Noever dit overigens niet aan de orde. “In het geval van McDonald’s staat er natuurlijk al een sterk merk met grote naamsbekendheid.”

Stel, je hebt het idee om een Nederlands product internationaal bekend te maken, wat moet je dan doen? Noever laat weten dat Instagram en YouTube sterke middelen zijn om een hype te creëren rondom je product. Een hype is namelijk essentieel om succesvol te worden, maar timing is minstens zo belangrijk volgens de trendwatcher. Als voorbeeld hiervoor noemt Noever de rage rondom fidget spinners. “Er zijn mensen die hier zeer succesvol in hebben geïnvesteerd, maar ook mensen die te laat in de gaten hadden dat de hype daar was. Je moet het zien als een trein waar je precies op tijd op moet springen om mee te kunnen rijden. De trein achteraf proberen in te halen werkt niet.”

Verslaggever Siem van Merwijk ging in gesprek met Jet Noever en opende de zoektocht naar het volgende oer-Hollandse product dat de potentie heeft om wereldwijd bekend te worden.