Wie topsporter wil worden zal goed op de voeding moeten letten. Je kan niet optimaal presteren als je iedere dag alleen maar vet eten naar binnen werkt. Waar je allemaal op moet letten qua voeding kan echter overkomen als een onoverzichtelijk doolhof.

Sportdiëtiste Carlien Harms begeleidt onder andere sporters naar de Olympische Spelen toe. De eerstvolgende Olympische Spelen zijn in Tokio, wat voor veel sporters niet heel fijn is. “De meeste Nederlandse sporters zitten op een dieet met veel brood, maar in Japan wordt doorgaans meer rijst gegeten. De sporters zullen of hun dieet aan moeten passen of ze moeten voorzorgsmaatregelen nemen dat ze daar wel hun brood kunnen eten,” vertelt Carlien.

Een goed gebalanceerd dieet bevat vele elementen. Je moet letten op koolhydraten, eiwitten en mineralen. Daarbij moet je ook nog eens kijken wat voor soort sport je doet. Sportdiëtisten maken doorgaans onderscheid tussen drie categorieën, namelijk krachtsport, duursport en teamsport. Iedere vorm vereist weer een focus op andere voedingswaardes. “Je kan je nog wel eens verliezen in alles wat je moet doen,” zegt Carlien lachend, “daarom is het ook belangrijk om je goed voor te laten lichten over voeding.”

Roland Janssen was benieuwd waarom het nou zo belangrijk is dat sporters een speciaal voedingsregiment hebben en ging daarom op bezoek bij Carlien Harms.