International Fashion Week Amsterdam en Amsterdam Fashion Week vinden deze week plaats. Op zulk soort evenementen lijkt het alsof alleen de grote designers invloed op mode hebben. Modelector José Teunissen liet in een interview met Trouw weten dat dit anders zit, ”Mode gaat over de wisselwerking tussen groepen en het individu, over opvattingen in een maatschappij, over erkenning en herkenning, identiteit en expressie, gedrag en etiquette, over het evenwicht tussen het lichaam verbergen en openbaren.’’

Tot in de 20e eeuw waren modeontwerpers de mensen die de scepter zwaaiden op het gebied van mode. De modeontwerpers zetten nieuwe lijnen uit die een voorbeeld waren voor de maatschappij. Het verschil tussen vroeger en nu is dat modeontwerpers vroeger het hele plaatje bepaalden. Tegenwoordig laat de modeontwerper de consument zelf een mix van kleding maken, zodat die zichzelf kan uiten in zijn persoonlijke kledingstijl. Tegenwoordig hebben dus niet alleen grote modeontwerpers iets te zeggen over wat er in de mode is. Neem bijvoorbeeld de punkbeweging uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Zij zetten zich af tegen de maatschappij door het gebruik van kleding en make-up. Deze groep werd uiteindelijk groot en ze werden niet beïnvloed door een modemerk. Dit is dus een duidelijk voorbeeld van hoe het maatschappelijk klimaat mode kan beïnvloeden zonder tussenkomst van een ontwerper.

Een ander voorbeeld van dat de maatschappij de modewereld beïnvloed is de body positivity gemeenschap. Deze beweging wil de cultuur rondom hoe naar het lichaam wordt gekeken veranderen. ‘’Ik denk dat de modewereld het lichaamsbeeld van vrouwen beïnvloedt door de manier waarop zij het presenteren. Doordat wij altijd die slanke modellen zien gaan wij dit als schoonheidsideaal beschouwen’’, vertelt plussize model Lisa van den Bosch. ‘’Als model mag je heupomvang maximaal 90 centimeter zijn. Ik zat daar vaak net een centimeter boven. Door mijn bouw was het gewoon niet mogelijk om de 90 centimeter te halen. Ik heb gelukkig altijd realistisch kunnen blijven over wat mijn gezonde gewicht is.’’ De gemiddelde maat voor vrouwen in Nederland is maat 42, maar zoals op de site van modellenscoutbureau Fashion Models staat willen de meeste agencies modellen met maat 34. De werkelijkheid klopt dus niet met wat er in de modewereld te zien is. Verschillende ontwerpers beginnen zich te verzetten tegen deze kleine maten. Modeontwerper Mart Visser biedt sinds vier jaar zijn kleding in maat 34 tot 50 aan en gebruikt ook plussize modellen. ‘’Ik vind het goed dat er steeds vaker modellen met grotere maten zijn. Elk lichaamstype moet vertegenwoordigd worden. Ik denk ook dat het veel vrouwen helpt en onzekerheid wegneemt als alle maten in de modewereld geaccepteerd worden’’, vertelt Lisa.

Dat er iets groots gaande is, is ook te zien aan de opkomst van model agencies die alleen grotere maten vertegenwoordigen. Een voorbeeld hiervan is agency Inbetween Models. Onze redacteur Nathalie Bollen sprak Terry Groenen, oprichtster van agency Inbetween Models, Natasja Wielings, modelmanager bij het agency en ex-model Marion van der Weerd. Zij geven hun visie op de maten in de modewereld.

Ook activistische bewegingen, zoals het feminisme, hebben invloed op de mode-industrie. Sylvia Holla, wetenschappelijk onderzoeker bij Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, vertelt, ‘’Hoe feminisme en mode zich precies tot elkaar verhouden is moeilijk te zeggen. Sommige trends en modebeelden zijn geïnspireerd op het feminisme en anderen niet. Soms is een ontwerper ook wel feministisch maar is het niet per se in de kleding terug te zien, maar gaat het om het verhaal erachter.’’ Toch is er door de jaren heen wel een ontwikkeling te zien. Tijdens de eerste feministische golf gingen vrouwen broeken dragen en in de tweede feministische golf gingen vrouwen zich mannelijker kleden en lieten bh’s achterwege. Sinds een paar jaar is er weer sprake van een nieuwe feministische golf en dat is te zien in de modewereld. Dior bracht bijvoorbeeld een shirt uit met de quote ‘We should all be feminists’ van schrijfster en feminist Ngozi Adichie. ‘’Het shirt draagt zeker bij aan de boodschap, maar hier is het dan ook weer de vraag hoe oprecht het is, want Dior blijft een bedrijf met een commercieel motief’’, laat Sylvia weten.

Een ander veelbesproken onderwerp in de maatschappij is het klimaat. Er vinden klimaatmarsen plaats, kinderen spijbelen om te protesteren en ketens zoals McDonald’s introduceren vegetarische opties. De mode-industrie kan dus ook niet meer achterblijven. Charlie van Dijk spreekt Annemarie Ruigrok, coördinator van Fashion Revolution en fashion-Instagrammer Larissa Mol.

De maatschappij heeft dus een groot effect op de modewereld. Verschillende onderwerpen die in de maatschappij spelen worden overgenomen in de modewereld. Op deze manier beïnvloed de maatschappij soms meer de modewereld dan andersom.