Nederlandse bedrijven, consumenten en de overheid komen samen in actie om de voedselverspilling in 2030 met de helft te verminderen. Jaarlijks gaat er wereldwijd ruim 1,3 ton aan voedsel verloren en in Nederland wordt een kwart van ons voedsel weggegooid. Hoog tijd om hier iets aan te veranderen, vindt de campagne Samen Tegen Voedselverspilling. Afgelopen week is de actie Hoe #verspillingsvrij ben jij van start gegaan om bewustwording te brengen in de hele voedselketen.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit slaat bij de actie de handen ineen met bedrijven als McDonald’s, Albert Heijn, Rabobank, Google, Unilever, het Voedingscentrum, Wageningen University & Research en nog vele anderen. Gezamenlijk willen ze het verspillingsprobleem in alle sectoren van de voedselverspillingsketen tegengaan. Door ondernemers in de voedingsmiddelenketen te verbinden met consumenten en zo van boer tot bord verspilling aan de orde te brengen, moet Nederland in 2030 een van de internationale koplopers op dit gebied worden.

Voedselverspilling is in Europa verantwoordelijk voor 6% van de uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteit. Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, laat weten dat het tegengaan van voedselverspilling een enorm voordeel voor het milieu oplevert. ‘De helft minder voedselverspilling thuis levert een winst op van omgerekend 270.000 broden en 150.000 literpakken yoghurt per jaar. Dat zijn gigantische aantallen. Ook bij groente, fruit en vlees is veel winst te behalen.’

De consument is hierin de grootste verspiller: deze neemt ruim 42 procent van de voedselverspilling voor haar rekening. Daar komen ook nog eens horecagelegenheden, supermarkten en andere bedrijven bij. Door de hele keten heen gaat het dan om zo’n vijf miljoen kilo voedsel dat dagelijks wordt weggegooid. Per jaar is dat een rij vrachtwagens naar Spanje heen en terug, allemaal gevuld met goede producten die bedoeld waren gegeten te worden.

De campagne wil onder andere aan consumenten duidelijk maken wat je thuis aan voedselverspilling kunt doen. Uit onderzoek van het Voedingscentrum is gebleken dat driekwart van de Nederlandse gezinnen in actie wil komen tegen voedselverspilling, maar niet goed weten hoe. De campagne geeft consumenten tips over slim boodschappen doen, een voorraad aanmaken en porties afwegen. Zo kunnen consumenten thuis gemiddeld 41 kilo voedsel per jaar van de vuilnisbak redden. Brood is in Nederland het meest verspilde product: dagelijks vinden 800.000 broden hun weg naar de prullenbak.

Wat mensen thuis kan helpen minder voedsel te verspillen, zijn recepten op maat, afgestemd op de gezinssituatie, en tips voor het maken van een weekplanning. Ook bewaaradviezen zijn nuttig. De meeste mensen zijn bereid de houdbaarheidsdatum ruimer te hanteren als ze weten dat dit veilig kan.

Het zal geen gemakkelijke opgave worden de voedselverspilling in 2030 met de helft te verminderen. Afgelopen jaren is er nauwelijks afname geconstateerd. Daarom moet het nu echt gebeuren, volgens Toine Timmermans. ‘Nu hebben we een plan gemaakt waarin iedere schakel in de levensmiddelenketen meewerkt. Ik begon vijftien jaar geleden al met het thema voedselverspilling, maar ik zie nu voor het eerst echt verandering.’

In Nederland wordt er ook in de horecasector al bij voedselverspilling stilgestaan. Bekijk de video voor een kijkje in de keuken van Instock, een restaurant dat gerechten bereidt van producten die afgekeurd zijn voor de verkoop.