Snorfietsers in Amsterdam mogen vanaf maandag 8 april niet langer op het fietspad rijden. Deze nieuwe regel zorgde voor ophef onder de snorfietsers. Zij zijn bang dat de nieuwe regel juist voor meer ongelukken zorgt, omdat zij tussen de auto’s op de rijbaan terechtkomen. Met name oudere weggebruikers dreigen meer risico te lopen. Inmiddels zijn er meer dan 48.500 handtekeningen tegen de regel ingezameld.

Johnny Ramos werkt in Amsterdam als scooterverkoper en -reparateur. Volgens hem zorgt de nieuwe regelgeving alleen maar voor stress en onduidelijkheid bij de Amsterdamse snorfietsberijders. “We hebben de afgelopen week wel 60 helmen verkocht. Ook de leveranciers zijn inmiddels door hun voorraad heen. En iedereen komt hier om zijn snorfiets op te voeren, zodat ze met een geel kenteken op de weg rijden.” Scooters met een geel kenteken rijden officieel tot 45 kilometer per uur, terwijl die met een blauw kenteken maar maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden. “Als je zo langzaam op de weg rijdt, word je voortdurend ingehaald door sneller en zwaarder verkeer. Dat is helemaal niet fijn.” Hoewel Ramos zelf geen auto rijdt, denkt hij dat de nieuwe verkeerssituatie ook voor bestuurders van auto’s voor problemen kan zorgen. “Eigenlijk is er voor snorfietsen helemaal geen plek op de rijbaan.”

“We hebben helmen gekocht en de scooters opgevoerd,” vertelt snorfietser Magnus de Bruin, “maar vooral mijn moeder vindt het nog steeds doodeng om op de weg te rijden.” De Bruin zit op een bankje aan het water, nabij de drukke Marnixstraat, onder Amsterdammers berucht vanwege de vaak onoverzichtelijke verkeerssituaties. In 2014 en 2018 gebeurden er ongelukken met een dodelijke afloop. In beide situaties was er een scooter bij het ongeluk betrokken en in beide gevallen kwam het slachtoffer onder een bus terecht. Het is precies wat Magnus en zijn moeder beangstigend vinden. “Je hebt dan wel een helm op, maar daar voel ik me niet veiliger door. Een helm beschermt je niet tegen een vrachtwagen die over je benen heen rijdt.”

De Monitor Verkeersveiligheid, gepubliceerd in 2018, laat zien dat het aantal verkeersdoden onder ouderen toeneemt. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft als verklaring van deze verandering dat ouderen vaak verminderde functies hebben. Dat wil zeggen dat zij over het algemeen minder goed horen en zien, en vaak ook een verminderd reactievermogen hebben. Daarbij zijn ouderen fysiek kwetsbaarder, waardoor ze een groter risico op ernstige verwondingen of zelfs overlijden hebben. De monitor laat eveneens zien dat van alle weggebruikers de gemotoriseerde tweewielers (lees: brom- en snorfietsen) veruit het grootste risico lopen op een dodelijk ongeval in de het verkeer.

Al in 2017 schreef belangenorganisatie BOVAG zich zorgen te maken over de veiligheid van de oudere snorfietsers. Volgens de organisatie vormen 55-plussers een aanzienlijk deel van de snorfietsberijders in Nederland, namelijk 30 procent. Zowel de ANWB, de RAI (Rijwiel & Automobiel Industrie) Vereniging, als de partijen VVD, PVV en CDA delen deze zorgen met BOVAG. De politieke partijen vallen vooral over het ontstaan van verschillen in de verkeersregels tussen de gemeenten in Nederland.

Met name de snorfietsberijders zelf zijn kritisch over de nieuwe regelgeving. Eind maart startten tegenstanders van het besluit een online petitie, waarin ze de gemeente Amsterdam vragen de snorfietsen weer toe te laten op het fietspad. Als een van de redenen voor het terugdraaien van het besluit haalt de oprichter Jairo Bahadoersing aan dat sommige mensen juist bewust voor de snorfiets kozen, omdat ze bijvoorbeeld slechthorend zijn of bang zijn voor de hoge snelheid die op de rijbaan geldt. Hij stelt ook dat de kans op ongelukken toeneemt doordat auto’s door hun snelheid gevaarlijker zijn, al is het niet duidelijk waar hij zijn argument op baseert. De petitie van Bahadoersing heeft inmiddels al meer dan 48.500 handtekeningen. Dit aantal blijft groeien, ondanks dat hij in een bericht op petities.nl aan zijn aanhangers laat weten de petitie bij de Tweede Kamer te hebben ingediend.

Een onderwerp dat terugkomt in de verhalen van zowel Magnus de Bruin, Johnny Ramos als Jairo Bahadoersing, is de handhaving van de verkeersregels. Volgens alle drie kunnen de snorfietsen prima op het fietspad rijden, mits er streng op toe wordt gezien dat snorfietsers zich aan de verkeersregels houden. “De gemeente moet er gewoon op letten dat de snorfietsen niet te hard rijden, want dat doen ze bijna allemaal wel. Dus ik denk dat het helpt als ze vaker op overtredingen controleren en er zwaardere straffen voor uitdelen,” vat De Bruin samen. Maar of snorfietsen dan ook weer terug op het fietspad mogen, weet hij niet zeker.