Nog maar twee maanden, en dan is het alweer eind juni. Voor de werkenden niet zo relevant, maar voor studenten en scholieren betekent dit maar één ding: de zomervakantie. Zonovergoten stranden, loungen naast het zwembad, en korte zomerjurkjes. Maar wat als je lichaam nog niet klaar is voor de zomer? Kun je een bikini-waardige body bouwen in acht weken?

Heerlijk die warmte, maar ik was er nog niet klaar voor. Kerst, Koningsdag, en Pasen; een stukje kerststal hier, de oranje tompouce, een extra biertje daar… Alle feestdagen hebben hun schade wel achtergelaten. Bovendien is er nog Instagram. Bikini babes met strakke buiken, ronde billen zónder een sinaasappelfilter, en dunne armen. Ik kan met gerust hart zeggen dat mijn lichaam zeker nog niet insta-ready is, en ik me niet verheug op mijn bikini. Maar ja, met de aankomende zomerhitte moet ik er wel aan gaan geloven.
Toch hebben we nog acht weken tot de zomervakantie. Misschien niet een zeer lange tijd, maar wel lang genoeg om mijn eetpatroon om te kunnen gooien, en mijn fitnessregime eens wat op te krikken. Als ik hier gelijk mee begin, dan moet ik wel genoeg tijd hebbenom bikini-ready te worden, toch?

“Nou, nee”, zegt Michael Groen, oud-personal trainer van verschillende BN’ers,momenteel als trainer werkzaam bij sportcentrum Papendal. “Voor een bikini-ready body zoals jij hem omschrijft, moet je rekenen op zo’n beetje zes dagen in de week sporten. Dan natuurlijk wel met een door-een-professional-voorbereid-programma, onder begeleiding. Anders is er veel te veel blessuregevaar. Ik zie veel mensen die allerlei fitgirls op Instagram volgen, en vervolgens denken het na te kunnen doen. Wat ze zich niet realiseren is dat die fitgirls vaak al jaren aan het trainen zijn, en hun lichaam veel meer aan kan dan een beginner die nooit sport.”

En als ik dan beloof niet de insta-fitgirls na te gaan doen en flink fanatiek ga sporten? “Dat is zeker een goed begin. Doe dit nu ongeveer drie tot vier jaar en consumeer natuurlijk bijpassende voeding”, aldus Groen. Drie tot vier jaar? Dat is even slikken. Maar aan wat voor soort voeding moeten we dan denken? “Als je fanatiek gaat sporten is het belangrijk om hier rekening mee te houden,” zegt diëtiste Ilse van Schaik. “Het is essentieel om genoeg energie en koolhydraten uit je volwaardige voeding te kunnen halen, en natuurlijk proteïne. Denk aan bijvoorbeeld volkorenbrood, pasta, aardappels en natuurlijk groente en fruit. Daarnaast is het meest proteïnerijke voedsel vaak vlees en zuivelproducten. Kip is hier een goed voorbeeld van; het pluimvee bevat ontzettend veel proteïne. Op het gebied van zuivelproducten is kwark hier de grote winnaar.”

Wel zeggen van Schaik en Groen dat gewichtsverlies in acht weken mogelijk is. Alleen voor de spieropbouw ben je toch wel langer dan twee maanden bezig. Laat die bikini dit jaar dan maar zitten; ik ga wel voor een badpak.

Nieuwsgierig? Ik sportte een middagje met Michael, en kreeg advies van Ilse. Luister het hele fragment hier: