Vorige week maandag is het weer begonnen: de ramadan. Wie meedoet aan die Islamitische vastenmaand en tegelijkertijd af en toe sport, zal ervaren dat dat niet makkelijk is. Je bent sneller moe, je kunt je minder goed concentreren en de dorst die je krijgt, kun je niet lessen omdat je overdag niks mag drinken. Maar hoe doen topsporters dat dan? En in hoeverre beïnvloedt de ramadan hun prestaties?

Tijdens de ramadan mogen moslims tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten en drinken. Maar niet élke moslim is verplicht om te vasten: zieken, zwangere vrouwen, mensen die onder extreme omstandigheden moeten werken, jonge kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten bedreigend is voor de gezondheid, kunnen een ‘vrijstelling’ krijgen. In principe vallen topsporters niet onder één van die categorieën, maar toch zou je ze kunnen scharen onder de categorie ‘mensen die onder extreme omstandigheden moeten werken’. En daarom krijgen sommige topsporters een vrijstelling voor de ramadan.

Zilver en goud
Eten en drinken is ontzettend belangrijk voor een topsporter, zo benadrukt ook sportdiëtist Maaike Enthoven. ”Ik zeg eigenlijk altijd: voeding is het verschil dat je kunt maken tussen zilver en goud. Het heeft natuurlijk gewoon invloed op je gezondheid en je fitheid. Daarnaast kun je ook sneller herstellen door goede voeding, én je kunt harder trainen. Dus goede voeding is voor een topsporter heel belangrijk.”

Dat is voor sommige sportclubs of autoriteiten een goede reden om sporters een vrijstelling te geven. Een voorbeeld daarvan was bijvoorbeeld te zien in 2012. Toen hoefden Maleisische sporters die meededen aan de Olympische Spelen niet mee te doen aan de ramadan. Die beslissing werd destijds genomen door de National Fatwa Council, de belangrijkste Islamitische autoriteit in Maleisië. De reden die door die autoriteit werd genoemd, was dat de prestaties van vastende sporters eronder kunnen lijden. En dat wilde de National Fatwa Council liever niet, omdat ”de sporters naar de Spelen gaan om voor het land succes te behalen”. Sporters konden tegen de tijd dat ze weer terugkeerden in Maleisië alsnog met het vasten beginnen en de andere dagen inhalen. Uiteindelijk kwam Maleisië op die Olympische Spelen overigens niet verder dan één zilveren en één bronzen medaille.

Video: Volgens de National Fatwa Council lijden de prestaties van vastende sporters onder de ramadan. Maar hoeveel invloed heeft de ramadan dan precies op die prestaties van een topsporter?

Mazraoui
Ondanks dat de ramadan volgens sportdiëtist Enthoven dus wel degelijk effect heeft op de prestaties van topsporters, besluiten veel sportclubs elk jaar om hun spelers vrij te laten in hun keuze. Zo ook Ajax, dat nota bene tijdens de ramadan de belangrijkste wedstrijden van het seizoen speelt: vorige week nog de halve finale van de Champions League tegen Tottenham Hotspur, en afgelopen weekend en morgen de laatste twee duels in de Eredivisie, in de jacht op het kampioenschap. Er spelen drie moslims bij Ajax die mee zouden kunnen doen aan de ramadan: Hakim Ziyech, Noussair Mazraoui en Zakaria Labyad. Voor Ajax-trainer Erik ten Hag is dat geen issue, zo zei hij twee weken geleden. ”Daar maak ik me totaal geen zorgen over. Het is een keuze van onze spelers. Ik laat ze daar helemaal vrij in”, aldus Ten Hag. Mazraoui heeft inmiddels bekendgemaakt inderdaad mee te doen aan de ramadan. Dat zijn trainer dat inderdaad geen probleem vindt, blijkt wel uit het feit dat de rechtsback de afgelopen twee wedstrijden gewoon in de basisopstelling stond.

Toch zal het voor Mazraoui en alle andere (top)sporters niet eenvoudig zijn om goed te blijven presteren tijdens de ramadan, die nu nog drie weken duurt. Daarom heeft Enthoven nog wat tips voor hen. ”Het belangrijkste is dat áls je de keuze hebt voor het moment van sporten, je dat het liefst aan het einde van de dag doet. Dus aan het eind van de middag of in de avond, zodat je daarna goed aan je herstelvoeding kan werken en je vochtbalans daarna weer snel kan laten herstellen. Wat dat vocht betreft is het ook belangrijk dat je probeert overdag niet te veel ervan te verliezen. Dat kun je doen door niet te veel buiten in de zon te gaan zitten en overdag ook niet te veel inspanning te leveren. En laat je tot slot natuurlijk liever niet verleiden tot de slechte dingen binnen de tijden dat je mag eten. Dus probeer dan gewoon je normale sportvoeding, zoals je gewend bent, te nemen.”