Oppa, Gangnam Style! Je herinnert je deze Zuid-Koreaanse hit van PSY uit de zomer van 2012 vast nog wel. Sinds het succes van dit nummer maakt Koreaanse popmuziek, afgekort ook wel K-pop genoemd, een wereldwijde opmars. Vandaag de dag behalen artiesten zoals BLACKPINK en BTS wel 800 miljoen views en toeren ze de wereld rond langs Azië, Australië, Europa en Amerika. Ook samenwerkingen met Westerse artiesten vinden steeds meer plaats. Zo werkte MONSTA X samen met Steve Aoki voor het nummer ‘Play It Cool’ en bracht BLACKPINK samen met Dua Lipa het nummer ‘Kiss and Make Up’ uit.

BLACKPINK behaalde met ‘DDU-DU DDU-DU’ maar liefst 824 miljoen views op YouTube.

Wat is K-pop precies?
K-pop is een Zuid-Koreaans muziekgenre dat anders is dan de meeste genres. De nummers bestaan vaak uit een mix van verschillende stijlen, zoals pop, hiphop, R&B en rock, maar worden ook gecombineerd met complexe producties en choreografieën. De leden van K-popgroepen (of de soloartiesten) hebben vaak een gestileerd karakter. De een krijgt bijvoorbeeld het imago van ‘rapper’, de ander ‘zanger’ en weer iemand anders ’danser’. Alle leden zijn dus gekozen aan de hand van een bepaald aspect in een groep. De leden moeten er verder goed uitzien, goed kunnen dansen, zingen, etc. Alles is goed uitgedacht voor het complete plaatje.

Een aantal populaire K-popgroepen zijn BTS (Bangtan Sonyeondan), BLACKPINK, Big Bang, Super Junior, MONSTA X, GOT7 en EXO.

Het begin van K-pop
In 1992 werd de basis gelegd voor de K-pop zoals wij die vandaag de dag kennen. Het trio Seo Taiji & Boys markeerde het begin van het moderne, beat-georiënteerde tijdperk van K-pop. Ze schreven alles zelf, maakten hun eigen muziek en deden hun eigen choreografie. Ze zongen ook als een van de eerste groepen over sociale problemen. De jongens deden mee aan een talentenjacht en scoorden met hun nieuwe stijl bij de jury het laagst in de competitie. Hun muziek werd echter een enorm succes, wat zorgde voor een nieuw K-poptijdperk in Zuid-Korea. Eén van de leden, Yang Hyun Suk, richtte later YG Entertainment op, waar groepen zoals 2NE1, Big Bang en BLACKPINK onderdeel van zijn. (Mersereau, J. 2017) (InsideAudio, 2018).

In de voetsporen van Seo Taiji trad HOT (High-Five Of Teenagers). Zij maakten deel uit van de eerste golf Koreaanse boybands en verkochten als eerste groep een miljoen albums. In de tijd van HOT (1997) ervoer Zuid-Korea een financiële crisis, waardoor ze op zoek moesten naar een nieuwe manier om aan geld te komen. De Zuid-Koreaanse overheid besloot daarom om 1 procent van het staatsbudget te investeren in cultuur. Dit zorgde voor nieuwe kansen in de muziekindustrie en bedrijven pakten deze door K-pop wereldwijd te exporteren. (Mersereau, J. 2017) (InsideAudio, 2018).

BTS

Waarom is K-pop zo succesvol?
Achter K-pop zit een aantal grote Zuid-Koreaanse entertainmentbedrijven. Eigenlijk heeft het muziekgenre veel te maken met marketing en hebben ze een hele duidelijke strategie wat betreft het selecteren en maken van K-popgroepen en -artiesten. K-popartiesten worden van jongs af aan getraind op imago, zang en dans. In Zuid-Korea zijn hier zelfs speciale K-popscholen voor die jarenlange training bieden. Entertainmentbedrijven scouten ook zelf potentieel talent voor K-popgroepen of -artiesten of houden ‘selection competitions’. De bedrijven stellen vervolgens de K-popgroepen zorgvuldig samen op onder andere looks, dans en zang. Ook, zoals al eerder benoemd is in dit artikel, krijgt elk lid van een K-popgroep een bepaald imago toegewezen (bijvoorbeeld ‘zanger’ of ‘rapper’). Elke groep of artiest heeft een ander concept en zo creëren de entertainmentbedrijven het ideale plaatje voor verschillende doelgroepen.

K-pop verdient voornamelijk geld met het verkopen van merchandise en concertkaartjes. Zo betaal je ongeveer 60 à 100 euro voor het concert van MONSTA X. Kaartjes voor BLACKPINK kostten zelfs 166 euro; een uitzonderlijk hoog bedrag waar ook veel ophef over kwam. Bloomberg berekende dat er bijna 5 miljard dollar in de K-popindustrie omgaat.

In onderstaande video sprak ik met K-popfan Gianna. Zij is al zeven jaar fan van K-pop en vertelt waarom zij denkt dat K-pop zo’n succes is en waar haar interesse voor het genre vandaan komt. Tijdens het interview laat ze ook wat van haar ‘collectie’ zien, waaronder een gesigneerde poster van rapper Zico, een kastje met maar liefst 39 K-popalbums van verschillende artiesten en nog veel meer.