Op steeds meer gebieden nemen robots en computers ons werk over. Ook in de muziekindustrie heeft de ontwikkelende technologie een groeiende rol. Van een eenmansorkest tot nieuwe instrumenten: alles is mogelijk. Maar worden computers later even goed als de artiesten van nu? Wij gingen op onderzoek uit.

Al in 1995 kwam Brian Eno als een van de eersten met de term ‘generative music’: muziek die hij door middel van een computerprogramma maakte en die zichzelf voortdurend veranderde en vernieuwde. (Luister hier naar een voorbeeld van generative music.) Sindsdien is het gebruiken van computerprogramma’s en digitale instrumenten alleen maar toegenomen. Denk maar eens aan dj’s die zonder hulp van anderen een live set draaien, of loop pedals, waarmee artiesten ook akoestisch maat voor maat in hun eentje een hele band na kunnen maken. Dit jaar breide de AI van het Chinese Huawei zelfs al een eind aan Schuberts Symphony No.8, een stuk dat de componist zelf niet afkreeg voor zijn overlijden. Het lijkt dus aannemelijk dat computers het musiceren binnenkort met gemak van ons overnemen, maar muziek liefhebbers zijn het daar niet mee eens.

Wat je nu bijvoorbeeld vaak al ziet, is dat oude muziek opnieuw terugkomt in nieuwe nummers. (Dit oude en nieuwe nummer, bijvoorbeeld.) Volgens Daan Diks, dj bij Stranded FM, kun je best naar de muziek van tien jaar geleden kijken en daaruit concluderen wat mensen graag willen horen. Zijn collega’s Luke Cohlen en Stefan Starke vinden dat dj’s er wel altijd een eigen stempel op drukken, die past bij de tijd waarin ze het nummer maken. Muziekliefhebbers Renée en Elmar valt het vooral op dat muziek steeds individualistischer wordt: mensen vormen sterker hun eigen smaak en er ontstaan meer verschillende stromingen. Of de computer het gaat overnemen? Luke denkt van niet. Volgens hem kunnen alleen mensen met nieuwe ideeën komen. Neem dat weg en er gebeurt niets bijzonders meer. Maar wat er werkelijk gaat gebeuren, weet natuurlijk nog niemand.