Dit jaar bestaat radio 100 jaar en dat wordt vandaag gevierd op Wereld Radio Dag. UNESCO heeft vandaag, 13 februari, officieel uitgeroepen tot Wereld Radio Dag en wereldwijd wordt er vandaag stil gestaan bij de kracht van radio. Maar waar staat radio nou eigenlijk vandaag de dag?

Op 13 februari 1946 zond de radio van de Verenigde Naties zijn eerste uitzending uit. Tijdens dit moment ging een periode van geweld en tragedie over naar een tijdperk van internationale vrede en veiligheid. Om deze belangrijke periode in de geschiedenis te eren heeft de raad van bestuur van UNESCO in 2013 besloten om een Wereld Radio Dag in het leven geroepen. Zo worden er vandaag verschillende evenementen georganiseerd door radio omroepen om het belang van vrije en onafhankelijke radio te benadrukken. Vrijheid van meningsuiting en vrije toegang tot informatie staan op deze dag centraal.

Het thema van dit jaar is ‘dialoog, tolerantie en vrede’ en volgens de UNESCO is radio een belangrijk medium om deze onderwerpen in de schijnwerper te zetten. Dit jaar is het dubbel feest want het medium radio bestaat ook nog eens 100 jaar en ook in Nederland wordt dit gevierd. Daarom hoor je vandaag op alle radiostations een speciale radiocommercial van de Radio-ráákt-campagne. ”Deze campagne zijn we gestart ter promotie van het eigen reclamemedium. We willen hiermee adverteerders overtuigen van de kracht van radio om doelgroepen te bereiken”, aldus Irma Treur, projectmanager van het Radio Advies Bureau. ”Veel radiomerken hebben voor vandaag een specifieke versie met hun eigen programmamakers.”

Bereik
Volgens UNESCO bereikt radio ruim 95% van de wereldbevolking en zelfs in ontwikkelingslanden heeft 75% van de huishoudens toegang tot radio. Naar schatting zijn er wereldwijd zo’n 44.000 radiozenders. Maar hoe zit het nou eigenlijk met Nederland? De afgelopen jaren viel het op dat de gemiddelde luistertijd per dag steeds eer afnam en vooral onder de jongeren wordt er steeds minder naar de radio geluisterd. Voor Jelmer Witteveen(19) is radio het mooiste medium dat er is. ”Het is fantastisch hoe je slechts met een microfoon, een koptelefoon en een bak aan geluid de luisteraar helemaal mee kan nemen naar een bepaalde plek.” ”Vooral de manier waarop live radio je meeneemt in het ritme van de dag vind ik iets magisch hebben.”, aldus Jelmer. Hij werkt momenteel als sidekick en producer bij het radioprogramma Motel de Wilt op NPO2 en dat de gemiddelde luistertijd de afgelopen jaren is afgenomen is hem ook opgevallen. ”De luistertijd van live radio neemt inderdaad af. Het is moeilijk te verklaren waardoor dit komt maar het zou kunnen komen doordat er veel alternatieven zijn of doordat mensen drukker zijn geworden en eigenlijk overal minder tijd voor hebben.” ”Het is gelukkig nog niet dramatisch. De gemiddelde luistertijd naar radio is nog ruim 2 uur.”

Redacteur Celine van Benten ging langs bij Stadsradio Delft. Een lokale omroep die al meer dan vijftig jaar bestaat, om te praten over de toekomst van radio.

En het is gelukkig ook nog niet dramatisch. Het aantal luisteraars, de luistertijd en de radioreclamemarkt lijkt na de  daling van de afgelopen jaren momenteel zelfs weer te groeien. Adverteerders hebben in 2018 ruim 1,7 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de netto omzetrapportage van het Radio Advies Bureau. Daarnaast stijgt ook de radioreclameomzet in alle categorieën en is de toegankelijkheid van radio vergroot. Ook is de luistertijd in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar de afgelopen maanden gestegen. Dit is ook te zien in de doelgroepen 20-35 jarigen en 35-49 jarigen en ook het aantal luisteraars van 10 jaar en ouder stijgt. Dit blijkt uit het Nederlands Luister Onderzoek dat afgelopen december is gepubliceerd. Radio is dus nog steeds continue in beweging en ook Irma Treur van het Radio Advies Bureau ziet de toekomst van radio positief in. ”Wij zien dat radio altijd een belangrijke functie heeft in het leven. Radio heeft de toekomst omdat het altijd toegevoegde waarde heeft. Radio is altijd en overal toegankelijk, live dus actueel en de gecureerde content zal je altijd verrassen.”

Radiostations doen hun best zich te onderscheiden door hun programma naar het internet te verplaatsen. ZTACK focust zich op het nieuwe radio maken door muziek en praatprogramma’s van elkaar te scheiden. Het oude KINK fm is opnieuw gestart als KINK, zonder fm frequentie, Michiel Veenstra heeft 3fm ingewisseld voor deze online radio. Hij maakt ook een duidelijk onderscheid tussen online en radio, is dit de radio van de toekomst?