Valentijd. Bedrijven lijken je wijs te willen maken dat liefde te koop is. Veel Nederlanders beweren valentijnsdag een commercieel feest te vinden, maar uit cijfers blijkt dat millennials wel degelijk waarde hechten aan het vieren van de dag van de liefde.

Valentijnsdag wordt met name gevierd door millennials, volgens onderzoeksbureau Motivation. 61% van de vierders vierde 14 februari de liefde door een cadeau te kopen voor zijn/haar geliefde. Daarbij geven millennials aan vorig jaar meer aan een cadeau uit te hebben gegeven dan het jaar daar voor. Goed voor de economie natuurlijk, maar minder voor je portemonnee.

“Beïnvloeding is overal om ons heen. We worden de hele dag beïnvloed, door onze vrienden, advertenties, bekendheden, verkopers en ook door onszelf”, zegt media psycholoog Mischa Coster. Winkeliers proberen je te verleiden om een aankoop te doen, door middel van een uitgekiende marketingstrategie. Rondom valentijnsdag worden inhaakacties bedacht om zo veel mogelijk winst te behalen. “Weten wat de doelgroep bezig houdt, het is voor iedere marketeer een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Millennials zijn een ideale doelgroep voor valentijnsdag om inhaakacties voor te bedenken”, laat de redactie van Rendement weten.

Mischa helpt organisaties met het gebruiken van psychologische technieken in marketingcampagnes. Hij weet dus veel over trucjes die gebruikt worden om millennials aan te sporen iets te kopen. Deze kennis wil hij graag delen omdat, hij “een verantwoordelijkheid voelt om de doelgroepen van deze organisaties te bewapenen met een minimaal niveau van verdediging tegen deze technieken”.

Als beste ‘wapen’ tegen psychologische technieken in marketingcampagnes noemt Mischa – zeer toepasselijk voor valentijnsdag – de H.A.R.T.-methode. De ‘H’ staat voor ‘herkennen’: “Als de beslissing voelt als een ‘goede deal’, gedraag je als een econoom: evalueer goed en verzamel indien nodig extra informatie. Als je intuïtie je zegt dat de situatie ‘niet OK’ is, geef dan aandacht aan dit gevoel. De ‘A’ staat voor ‘afstand’: “Wacht. Beslis niet direct, tenzij schaarste een oprecht gegeven is. Geef je brein de kans om even te ‘resetten’. Verwijder jezelf uit de (verleidende) situatie om stap 3 te doorlopen.” De ‘R’ staat voor ‘rationaliseren’:“Stel jezelf de vraag: ‘Als ik nu een rationele beslissing zou maken, is de mij aangeboden/beschikbare informatie dan waardevol?’ En de ‘T’ staat voor ‘test’: “Ga terug naar de situatie of het aanbod en test of jouw gevoel, reactie en neiging nu anders is. Zo ja, dan heb je jezelf waarschijnlijk zojuist behoed van een verkeerde beslissing. Zo nee, dan is de kans groot dat het aanbod oprecht is en je kan genieten van je beslissing!”

Geld besteden aan valentijnsdag is volgens SeniorenNet helemaal niet nodig. Zij vinden dat de dag als te commercieel wordt beschouwd. Oudere generaties beschouwen valentijnsdag vaak als ‘té commercieel’, is gebleken uit cijfers van onderzoeksbureau Motivication. Vorig jaar heeft slechts 21% van hen de dag gevierd. Volgens SeniorenNet kunnen we het commerciële aspect van valentijnsdag negeren en is het niet nodig om geld uit te geven om een romantische dag te beleven. Een aantal tips van ‘SeniorenNet’ op een rijtje: ‘verstop lieve briefjes in huis’, ‘schrijf een liefdesbrief’, ‘declameer een liefdesgedicht’, ‘verwen je partner met zijn/haar lievelingsmuziek’, ‘trakteer je partner op een massage’, ‘maak een wandeling’, ‘neem samen een bad’, ‘kaarsjes doen het altijd goed’, ‘organiseer een cinema-avond’, ‘ontbijt op bed of diner met kaarslicht’.