Liken, clicken, taggen en delen… Een dagelijkse bezigheid voor miljoenen Instagram gebruikers. In het eerste aanzicht een onschuldige bezigheid, maar wat gaat er allemaal schuil achter deze wonderen-wereld vol filters? 

Sinds 2015 is er in Nederland een grote groei te zien als we kijken naar de gebruikers van Instagram en YouTube. Dagelijks hebben deze sites bij elkaar 4,3 miljoen Nederlandse bezoekers, in 2015 stond de teller nog op de helft. Deze groei wordt vooral mogelijk gemaakt door het groeiend aantal jonge gebruikers. Jongeren van 15 tot 19 jaar bezoeken dagelijks de site (en dus ook) het meest, laat dit nou net de leeftijd zijn waarop mensen het makkelijkst te beïnvloeden zijn en daar weten influencers en grote merken wel raad mee. 

Influencers werken met commerciële deals die ze aangeboden krijgen van bedrijven die bijvoorbeeld hun kleding graag aan de man willen brengen. De influencers met de meeste volgers en de meeste likes krijgen de beste deals. Zij krijgen geld voor de promotie en de bedrijven bekendheid, een win win situatie lijkt het dus. Toch is deze onschuldige manier van marketing lang niet zo onschuldig. Deze makkelijk en aantrekkelijk ogende manier van geld verdienen zorgt er voor dat jan en alleman “fake” volgers kan kopen en zich als influencer voor kan doen. Bedrijven steken grote bedragen in deze influencers en krijgen er op deze manier weinig voor terug. Is dit een nieuwe vorm van online oplichterij?