Instagram en YouTube zijn voor vele een manier om aan de werkelijkheid te ontsnappen. Even los van dagelijkse bezigheden en vaak puur voor ontspanning. Op het eerste gezicht een onschuldige activiteit, maar wat gaat er allemaal schuil achter deze wonderen-wereld vol filters? 

Jong en beïnvloedbaar
Het online-platform Instagram heeft dagelijks 2,1 miljoen gebruikers in Nederland. In 2015 waren dat er nog maar 722 duizend. Daarmee is Instagram het hardst groeiende online-platform, een groei die vooral mogelijk wordt gemaakt door de steeds groter wordende jonge doelgroep. Ook Youtube is een grote speler en heeft dagelijks zo’n 2,2 miljoen gebruikers in Nederland, 30% meer dan het afgelopen jaar.
Met een leeftijd van 15 tot 19 jaar is deze jonge doelgroep ook meteen het meest beïnvloedbaar en gevoelig voor meningen van buitenaf… Daar weten influencers wel raad mee.

Online wordt deze onrealistisch perfecte wereld gecreëerd waarin men knapper wordt door het slikken van een pilletje of populairder door het dragen van bepaalde kleren. Daar raken influencers de gevoelige snaar. Uit onderzoek is gebleken dat de hersenen van jongeren gevoelig zijn voor sociale acceptatie, afwijzing of “er niet bij horen”. De impulscontrole is bij jongeren nog volop in ontwikkeling, waardoor ze extreem gevoelig zijn voor impulsen van sociale media.  

Wat influenct een influencer?
“Een influencer is iemand die – zoals de naam doet vermoeden – invloed heeft. Online worden ze gevolgd door mensen en zijn ze een autoriteit op een specifiek gebied.” – Rocco Stallvord, schrijver van het boek #SPON. Influencers zijn de nieuwe vorm van tv-commercials en reclameborden en zijn veel effectiever dan oudere manieren van marketing. “Het is eigenlijk een rolmodel. Iemand die er tijd en moeite in heeft gestoken om een band of ook wel engagement op te bouwen met een bepaald publiek.”- Yvonne Coldeweijer, lifestyle-influencer. Omdat ze dichter bij het publiek staan dan oudere vormen van marketing weten ze een producten of diensten op een natuurlijke manier aan de man te brengen. Consumenten hebben vaak niet eens door dat ze aan reclame blootgesteld worden en bedrijven verdienen er meer geld door.
Marketing expert Riko Feijs: “Gebruik maken van online influencers draagt bij aan de positionering van een product. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een nieuw product op de markt willen zetten, kunnen ze gebruik maken van zo’n influencer. Je bereikt dan meteen een specifieke doelgroep op een natuurlijke maar zeer effectieve manier.”

Volgers een garantie voor succes?
Uit een enquête van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), uitgevoerd onder Nederlandse YouTube gebruikers, blijkt dat 30 procent van de kijkers die een product kent door een influencer, maarliefst 17 procent van de gebruikers het product ook heeft gekocht. Deze feiten zijn voor bedrijven vaak genoeg om te investeren in een influencer. Voor een paar honderd of misschien wel een paar duizend euro worden influencers die in de ogen van het bedrijf goed passen bij hun stijl, betaald om via Instagram of Youtube reclame te maken en het product aan de man te brengen. Het aantal volgers dat ze per persoon hebben laat zien hoe groot hun bereik is en gaan bedrijven er vaak van uit dat ze veel geld aan zo’n influencer kunnen verdienen. Hier komt de zwarte kant van de onschuldig ogende marketing truc aan het licht. 

Nieuwe vorm van criminaliteit
Het grote aantal volgers staat namelijk niet altijd in verband met het bereik van de influencer. Voor een relatief klein bedrag is het mogelijk om via bepaalde websites duizenden volgers bij te kopen. Het lijkt dan of de influencer veel invloed heeft. Deze volgers zijn nep en zullen dus ook niks van de reclame die gemaakt wordt aannemen. Bedrijven kunnen de fake influencers niet van de echte influencers onderscheiden en besteden op deze manier veel geld aan reclame waar ze bijna niks voor terug krijgen. Wellicht een kwalijke zaak. Via de site www.socialblade.com is het in ieder geval voor iedereen mogelijk om een account te checken waarvan je vermoed dat het nepvolgers heeft.

Melvin Merkenij sprak met Elsbeth Groff, Influence Marketeer over wat bedrijven en merken kunnen doen tegen zogenaamde fake influencers en met Nina Warink, een bekende Instagrammer met meer dan 200 duizend volgers. 

Verslaggever Lieuwkje Dijkstra sprak met PR, Accountant & Inluencers Pien Cornelissen (23) over de invloed van bedrijven die samenwerken met influencers en hoe dat in zijn werk gaat. Ook spreekt zij  met influencer Nadia Idder (25) over hoe zij haar geld verdient met Instagram.