De Harry Potter fans kunnen de pas geopende pop-upstore bewonderen in Hoog Catharijne te Utrecht. Het is al twintig jaar geleden dat de beroemde Harry Potter boeken ons land veroverde. Nu twintig jaar later zijn de boeken en films nog steeds super populair. De store is sinds vrijdag 9 oktober geopend, is tweehonderd vierkante meter groot en zal er ongeveer tien weken blijven staan.

Een groot legostandbeeld van Harry Potter, nog meer legocreaties, snoep en spelletjes. Dat is het eerste wat je ziet bij binnenkomst in de store. Het is donker en magische muziek speelt zich af op de achtergrond, dit zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat je écht in de wereld van Harry Potter bent beland. Na het winkelgedeelte is er een grote eettafel te zien, helemaal gedekt precies zoals in de films.

Vanuit het eetgedeelte kun je doorlopen naar een ruimte waar een tafel staat met toverstafjes, allerlei glazen voor toverdranken en de welbekende ronde bril. Ook staat er een grote kapstok met Harry’s outfit; een zwarte jas met broek en een rode sjaal met een paar gele strepen. Er hangt een bordje bij met: ‘Get Dressed!’

“Oh my god, dit moeten we echt nu meteen aantrekken!”, reageert een jonge meid enthousiast met een brede glimlach op haar gezicht. Het meisje en haar vriendin trekken snel de outfit van de kapstok, zwaaien rond met de toverstafjes en laten een andere bezoeker een aantal foto’s maken.

De mensen in de Harry Potter pop-upstore zijn niet de enige fans in Nederland, het zijn er veel meer, zelfs na twintig jaar. Zo is ook de 22-jarige Job Wierikx groot fan vanaf 2001. Zijn moeder nam hem in die tijd mee naar de eerste Harry Potter film en hij was gelijk fan. Toch denkt hij dat er in deze tijd niet meer veel fans bij zullen komen: “Ik denk dat mensen die van begin af aan fan zijn dat altijd zullen blijven, dat wordt niet minder, ik denk alleen dat nieuwe fans werven moeilijk wordt omdat de nieuwe Fantastic Beasts films minder een ‘jonge held op school’ verhaal heeft en je je er dus moeilijker aan kunt spiegelen”, aldus Job. Verder is Job ook groot fan van Dan Brown en David Baldacci: “Ik denk wel dat Harry Potter, in zijn genre niet aan te tippen valt.”

Toch zijn er mensen die daar totaal anders over denken. De 26-jarige Willem Berends vindt zo’n Harry Potter wél commercieel: “Na twintig jaar is het toch wel een keertje genoeg geweest? Er zijn nu na twintig jaar zo veel andere goede films. Voor mijn gevoel bedenken ze dit soort dingen als een pop-upstore alleen maar om op een makkelijke manier nog meer geld binnen te harken.” Willem heeft wel alle films gezien maar is niet zo’n groot fan van de held: “Eigenlijk ben ik nooit ergens echt ‘fan’ van. Ik snap zelf ook niet waarom mensen zo lang van iets fan kunnen zijn.”

Ook volgens de 28-Yoran Boshart is een Harry Potter pop-upstore iets teveel van het goede: “Het is nu al zo lang geleden dat Harry Potter zo bekend werd, volgens mij is hij nu zelf ook al best oud. Ik denk dat zo’n pop-upstore voor de fans maar even leuk is en dat dat dan ook weer vervaagd.”

Grote fan Job is nog niet in de pop-upstore geweest maar staat er al wel om te springen: “Ik werd gelijk enthousiast van de winkel, mijn vrienden ook want zij zijn ook fan. Ik ga er dan ook zeker heen, wel vaker dan één keer denk ik ook.” Volgens Job is zo’n store wel commercieel maar als hij ziet hoeveel mensen nu nog enthousiast worden van zo’n winkel denkt hij dat het niet overbodig is: “Het is voor Harry Potter fans echt gaaf om een ‘echte’ toverstaf, mantel of andere items te kunnen kopen.”

De échte Harry Potter fans kunnen de pop-upstore nog tot halverwege januari bewonderen. De winkel blijft namelijk in totaal 9 3/4 weken open, een verwijzing naar perron 9 3/4 dat bekent staat om de trein die naar Zweinstein vertrekt.

Verslaggever Hulya Akkurt nam een kijkje in de Harry Potter pop-upstore. Ook sprak ze met Yoran Boshart, hij vindt een pop-upstore iets teveel van het goeie.

Foto: Hulya Akkurt

Wegens privacyredenen is de naam van Willem Berends gefingeerd.