Shoppen met hoge kortingen en lage prijzen? Dan zit je op Black Friday wel goed! Een typisch Amerikaanse stunt, maar sinds enkele jaren ook in ons kleine landje niet meer weg te denken. Op vrijdag 23 november zetten bijna alle winkels hun artikelen in de uitverkoop. Ideaal om alvast inkopen te doen voor Sinterklaas of kerst. 

Waar komt het vandaan?
Over waar deze bijna feestdag vandaan komt, wordt nog gespeculeerd. De week vóór Thanksgiving wordt zowel door Amerikanen als Canadezen gevierd met veel parades. Tijdens de 19e eeuw besloten heel wat warenhuizen in Amerika en Canada hier slim op in te spelen door klanten te trekken met grote sponsordeals tijdens deze parades. Andere winkels konden hierbij niet achterblijven en besloten ook uit te pakken met hoge kortingen. De eerste dag van deze week, die al snel bekend stond als de periode waarin de nodige kerstcadeaus in huis gehaald werden, viel een dag ná thanksgiving. Wellicht is Black Friday op deze manier ontstaan. 

Vandaag de dag is Black Friday in 24 van de 50 Amerikaanse staten een officiële vakantiedag, zodat iedereen bij kan komen van de feestmalen en kalkoen die ze de avond van te voren hebben gegeten. Ook zou deze vrije dag er zijn voor de werknemers die op deze manier de mogelijk hebben om extra voordelig hun kerstinkopen te doen. Er wordt verwacht dat de komende jaren meer staten deze extra vrije dag inplannen omdat het economisch belang van Black Friday vandaag de dag heel groot zijn. 

En de naam dan?
Bij het horen van deze naam, kan er zomaar een racistische link gelegd worden. Toch is er niets minder waar. Volgens de ene theorie komt de naam Black Friday vanuit de Amerikaanse stad Philadelphia in 1965, waar het op dat moment letterlijk zwart zag van de mensen. Ook zou het een link kunnen betekenen met wat wij in Nederland gewend zijn op Zwarte zaterdag, wanneer Europeanen massaal met de auto naar hun vakantiebestemming trekken. 

De tweede theorie, die in 1981 naar voren kwam pleitte dat de dag na Thanksgiving, de eerste dag was dat de winkels uit de “rode cijfers in zwart zijn geraakt”. In Amerika werden namelijk in die tijd verliezen in het rood opgeschreven en winst in het zwart. Black Friday, de dag na Thanksgiving zou de dag zijn waarop winst zou worden geboekt. Deze theorie laat dan ook het economische belang zien, die de kerstperiode met zich mee brengt.  

Cyber Monday
Deze dag kan gezien worden als het zusje van Black Friday. Cyber Monday staat namelijk v

oor de officiële start van het online shopping seizoen voor de kerstdagen. Deze aftrap valt altijd de eerste maandag na Black Friday en dit jaar dus op maandag 26 november. 

Het grote verschil met Black Friday is dat Cyber Monday – zoals de naam al doet vermoeden -alleen geldt voor online artikelen. 

Meerdaags event?
Hoewel Black Friday en Cyber Monday eerder klinken als twee losse events, namelijk 23 en 26 november, gaat de gekte steeds verder. De consument begint namelijk al steeds vroeger in november te zoeken naar mogelijke deals die deze dagen aangeboden worden. Ook de retailer wil de eerste zijn die de aandacht van de consument weet te trekken en begint steeds vroeger met het uitzetten van campagnes. 

Zo zorgen Black Friday en Cyber Monday niet alleen voor economische kanten voor de retailer, het brengt ook een grote concurrentiestrijd met zich mee. Kleine retailers die het opnemen tegen grotere bedrijven hebben vaak niet de financiële middelen om op hetzelfde niveau te concurreren. 

Om het met eigen ogen mee te maken ging verslaggever Manon Broers naar een van de grootste warenhuizen van Amsterdam, waar de sfeer er al goed in zat. Ook spreekt ze Chloé Pereboom, een fashion studente uit Londen. Chloé loopt nu een jaar stage in New York op de marketing afdeling van de grootste modelabels van de wereld zoals onder anderen Fendi. Hoe maakt zij Black Friday mee?