Op het terras, thuis op de bank, in het park, bij het eten of gewoon wanneer je maar wilt. Het alcoholische drankje dat simpel weg uit gerst, hop en gist bestaat, wordt al jaren overal ter wereld door veel mensen met liefde gedronken. Mensen hebben bijna altijd een reden om bier te drinken. Zo ook in Nederland. Uit de nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat Nederlanders in 2017 meer bier geconsumeerd dan het jaar daarvoor. Geschat is er zo’n 1,3 miljard liter verkocht.

 2017
Met een verkoopwaarde van 2,5 miljard euro is Nederland de vijfde bierproducent van de Europese Unie. België is Nederland inmiddels een plek voorbij en Duitsland is staat op nummer één met een bedrag van 5,6 miljard euro.
Ook blijkt uit de cijfers van het CBS dat de export van bier ruim 2 procent is gedaald in het jaar 2017. De import van bier steeg met 15 procent en kwam op 515 miljoen liter uit. De productie van bier in Nederland nam toe met 1,5 procent. Dit alles kwam voort uit de 370 bierbrouwerijen die Nederland telt.

Nederland exporteert het gebrouwen bier het meest naar de Verenigde Staten.  In het jaar 2017, werd er ongeveer 680 miljoen euro aan bier naar the V.S. gevoerd. Na de Verenigde Staten volgt Frankrijk, hier werd een bedrag van 150 miljoen euro naar toe gestuurd. Elk jaar voert de vereniging Nederlandse Brouwers, voorheen beter bekent als het Centraal Brouwer Kantoor, een bieronderzoek uit in Nederland. Uit het onderzoek wat in 2017 plaatst vond, blijkt 48 procent van de Nederlanders één keer per maand bier te drinken. Dit is te vergelijken met de jaren 2015 en 2016.
Het pils biertje blijft de favoriet van Nederland. Wel was er een duidelijke stijging te zien in het drinken van speciaal bier en biermixen met frisdrank en vruchtensappen.
Drie vierde van de consument drinkt speciaal bier. De voorkeur gaat uit naar witbier, gevolgd door blond en op de derde plek trippel.

VanBieren, een bier speciaalzaak en groothandel merkt ook een flinke stijging in het verkoop van speciaal bier. Zij leveren aan horeca, slijters, supermarkten en lokale groothandels. Jelle Zuring, bedrijfsleider van de zaak, ziet een grote stijging als het gaat om het speciaal bier: Barrel Aged bier. ‘Dit is bier wat gerijpt wordt op een houten vat. Ook wel de Ferrari ‘s onder het bier,’ aldus de bedrijfsleider. Hij vervolgt: ‘Door de knallende smaak is dit een echt opkomende trend’.

In de video vertelt Jelle Zuring, in het kort over de stijging die zij in de groothandel en de zaak merken.

2018
De vereniging Nederlandse Brouwers deed ook onderzoek in 2018. Wat de vereniging en Van Bieren beide is opgevallen, is dat alcoholarm en alcoholvrij bier een grote opmars aan het maken is. ‘Vooral onder jongeren worden de nul procent biertjes beter ontvangen. Waar eerst de trend van het zuipen hing, wordt het nu meer geaccepteerd om alcoholvrij bier te drinken,’ aldus Jelle Zuring.
Uit het onderzoek blijkt dat door steeds meer mensen het alcoholvrije drankje als een goed alternatief wordt gezien en dat het vaak wordt gedronken omdat er nog gereden moet worden. Twee vijfde van de mensen vindt het gewoon erg lekker. Vrouwen maken eerder de keuze om bier zonder alcohol te bestellen, dan dat mannen doen.

Ondanks dat de pils een ‘all time favourite’ is, maakt het seizoen veel uit welk bier wordt besteld door de consument.
“Afgelopen zomer hebben wij enorm veel witbier verkocht, aan zowel de consument maar ook in de groothandel,’ aldus Van Bieren. ‘Dit is een echt seizoensgebonden bier, door de vele zomerse dagen verkochten wij dit nóg meer dan wij normaal gesproken al doen in de zomer.’

Aankomende winter zullen er bij de openhaard meer donkere bieren, zoals bockbier, gedronken worden. Dit bier is zwaarder en drink je niet zomaar in een rap tempo weg. ‘Met de feestdagen komen mensen ook speciaal naar ons toe, om het feestmenu af te maken. En bier blijft altijd een goed cadeau. Dus de kans dat je een speciaal biertje in je kerstpakket aantreft, is aanwezig,’ aldus Jelle Zuring.

 

.