Toerisme, voor de één een zegen, voor de ander een ware hel. Ons land is in trek bij vakantiegangers. Op de ene plek valt dit meer op dan de ander. Het is niet voor niets dat onze grachten worden nagebouwd in China. Alles leuk en aardig, maar wanneer een horde aan mensen met selfiesticks Amsterdam betreedt piepen we wel anders. 

Enfin, dat Amsterdam het goed doet op het gebied van toerisme is ons allen welbekend. Hoe staat het met de rest van Nederland? Vooral de gebieden buiten de randstad worden vaak niet zo snel geassocieerd met toerisme. Neem de Limburgse stad Maastricht. Zeer gunstig gelegen, is menig Belg of Duitser zo ter plekke.

Positief
Uit jaarlijks onderzoek van ZKA Consultants behaalt Maastricht positieve toeristische cijfers. Wethouder voor economie John Aarts is meer dan tevreden met de cijfers: “De economie draait op volle toeren. Mede door het verblijfstoerisme. De aantrekkingskracht van onze stad blijft dankzij haar eigen, bijzondere karakter onverminderd groot. De cijfers laten ook zien dat het gezamenlijke ingezette beleid en de voortdurende investeringen in zaken als het MECC, culturele evenementen en de kwaliteit van de openbare ruimte hun vruchten afwerpen.”

Authenticiteit
Als we econoom Aarts moeten geloven, heeft Maastricht haar positieve karakter te danken aan haar authenticiteit. Horecaondernemer Jean-Pierre Baarda kan deze uitspraak als geen ander beamen. “Ten opzichte van de rest van Nederland is Maastricht gewoon heel anders. Dit als gevolg van de bouwstijl, de mensen en simpelweg de over-all ambiance van de stad.” Natuurlijk mogen we André Rieu  niet vergeten. Wanneer zijn concerten plaatsvinden is de hele stad in rep en roer. De violist is voor de horecagelegenheid een absolute goudmijn. “Mensen van over heel de wereld komen speciaal voor Rieu naar Maastricht”, aldus Jean-Pierre. Restaurants bieden speciale Rieu-menu’s en bij hotels zijn er ware Rieu overnachtingsdeals.