De tweeëntwintig jarige Simone van Hoek, ook wel bekend als ‘juf Simoon’, is één van de deelnemers van de ‘AboutNews’ spelshow. De Brabantse denkt met haar algemene kennis en competitieve instelling een grote kans op de winst te maken. Als dat niet genoeg is, is zij ook niet vies van een potje vals spelen.

Hoe vind je het om mee te doen aan een spelshow?

“Heel leuk! Ik heb het nog nooit gedaan, dus ben benieuwd. Ik ben erg competitief dus hoop dat ik ga winnen. Ik hoorde ook dat er een prijs is en als er iets te winnen valt heb ik ook altijd meer motivatie om mijn best te doen. Het maakt me dan eigenlijk niet eens uit wat de prijs is.”

Hoe uit dat competitieve zich dan?

“Als iets niet zo goed lukt word ik chagrijnig. Mensen vinden het daarom ook niet zo leuk om spelletjes met mij te spelen omdat ik altijd vals speel. Ik vind het gewoon heel leuk en grappig om vals te spelen, maar daar voel ik me dan soms wel schuldig over achteraf.”

Denk je dat je nu een goede kans maakt om te winnen?

“Ik heb genoeg algemene kennis en ik kan logisch nadenken. Ik heb eerlijk gezegd nu alleen een tijdje het nieuws niet gekeken, maar ben wel op de hoogte van de grote lijnen. Als ik van een onderwerp niks af weet gok ik gewoon en leer ik er weer van.”

Je hebt de pabo afgerond, maakte je tijdens je stages ook wel eens gebruik van een quiz om leerlingen kennis bij te brengen?

“Ja heel vaak. Ik maakte vaak ‘Kahoot’ quizen. Daarmee konden de leerlingen op hun mobiel het juiste antwoord geven. Dit vonden zij altijd heel leuk en spannend dat ze even op hun telefoon mochten tijdens school.”

Maar leren ze daar dan ook echt nog wat van?

“Ja ik merk juist dat leerlingen spelenderwijs heel snel leren. Als je stof brengt op een manier die aantrekkelijk is kunnen ze ook langer hun aandacht erbij houden. Kinderen willen ook graag de beste zijn dus een wedstrijd werkt altijd goed om kinderen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen.”

Hoe zorg je er dan voor dat kinderen die nou eenmaal niet de beste zijn zich niet rot voelen?

“Je hebt veel momenten waarop je werkt met clusters. Dan werk je met een groep die samen op hetzelfde niveau zitten. Dat zijn goede momenten waarop je een eerlijke wedstrijd kunt doen. Ik speel er ook mee door kinderen die minder goed zijn een wat makkelijkere vraag te stellen zodat ook dat kind succeservaringen heeft.”

Waarom is dat belangrijk dan, dat een kind succeservaringen heeft?

“Als een kind merkt dat hij of zij iets kan wil dat kind alleen maar beter worden in datgene of juist andere dingen. Maar als een kind denkt: ‘ik kan het niet’ dan stagneert het en zakt de motivatie weg. Dan gaat een kind niks doen en lijkt dat even ‘chill’ maar uiteindelijk is de aard van een mens toch dat het wil leren. Uiteindelijk zal een kind zich dus rot voelen als hij geen succeservaringen beleeft.”

Hoe kun je er als leerkracht dan voor zorgen dat een kind die ervaringen opdoet?

“Als leerkracht ben je er om een kind net dat stapje verder te brengen. Iets wat een kind alleen nog niet kan, kan met een heel klein beetje hulp soms toch lukken. De kunst is om het kind te laten ervaren dat het het zelf bereikt heeft. Als je een vaste klas hebt, heb je ook wel door hoe elk kind in elkaar zit. Dan weet je precies welke kleine hint nog nodig is om iemand te kunnen helpen. Dit geldt trouwens niet alleen voor kennis bijbrengen, maar ook voor sociale vaardigheden. Op het schoolplein kun je ook iemand laten zien dat diegene goed bezig is. Bijvoorbeeld door een compliment te geven als het speelgoed goed wordt opgeruimd.”

Als jij nu je eigen klas zou hebben, hoe zou je dan gebruik maken van dat spelenderwijs leren?

“Ik zou het zien als toevoeging op de lesstof, maar vind niet dat kennis alleen maar doorgeven moet worden via spelen. Ik vind mijzelf ook nog niet kundig genoeg om af te wijken van een lesmethode en denk ook niet dat dat goed is. Het is een belangrijk leidraad waarmee je kunt zien of kinderen genoeg weten om bijvoorbeeld naar de volgende groep te gaan. Wel zou ik graag een spel gebruiken om aan het begin van de les de aandacht te krijgen of een bepaald onderwerp in te leiden. Ook gebruik maken van beweging is heel goed, dan kun je je daarna beter concentreren.”

Dus jij gaat de ochtend voor de uitzending nog even een stukje hardlopen?

“Haha, nee dat niet! Mijn voorbereiding zal hoogstens bestaan uit uitslapen en een goed ontbijt.”