Google als infiltrant in de huiskamer

Google als infiltrant in de huiskamer

Category : Maatschappij

De Google Home Assistant is vanaf 24 oktober in Nederland te koop, zo werd dinsdag aangekondigd. Het apparaat, dat spraakopdrachten uitvoert, moet een vanzelfsprekend onderdeel van de Nederlandse huiskamers worden, hoopt Google. Het is echter nog maar de vraag of de consument hierop zit te wachten in een tijd dat er steeds meer aandacht voor het begrip privacy komt.

Het klinkt allemaal zo gemakkelijk, bediend worden door een home assistant. Toch even een trui aantrekken omdat het apparaat je vertelt dat het vandaag niet zo warm gaat worden als je had gedacht, of een extra kopje koffie kunnen drinken voor je weggaat, omdat je net hoort dat je trein is vertraagd. En dit zijn nog maar een paar praktische voorbeelden. De potentie is groot, en de mogelijkheden lijken eindeloos. Maar zoals vaak met technologie, moeten we er ook iets voor inleveren. Behalve de centen die de aanschaf met zich meebrengt, betalen we ook een andere prijs, namelijk die van privacy. Omdat het apparaat moet kunnen reageren als je om iets vraagt, staat het altijd aan. Dat wil zeggen, Google luistert 24/7 mee, ook tijdens ruzies of intieme gesprekken die binnenshuis plaatsvinden.

Nu heeft Google niet een al te beste reputatie als het gaat om het respecteren van de privacy van hun gebruikers. Zo scanden ze in hun e-mail-applicatie G-mail lange tijd de inhoud van e-mails om vervolgens door te geven aan adverteerders. Ook hebben ze in het verleden de belofte verbroken om jouw informatie van verschillende Google-producten aan elkaar te koppelen in één bonk data. Met woorden als ‘gepersonaliseerd’, en ‘gemak’, verantwoordt het bedrijf deze acties. Ook zijn er tal van andere beloftes verbroken en schandalen aan het licht gekomen. Helemaal doof voor kritiek zijn ze overigens niet: het scannen van e-mails voor adverteerders is inmiddels stopgezet, en de microfoon van de nieuwe home assistant is bijvoorbeeld uit te schakelen middels een knop of schakelaar, afhankelijk van de versie. Door het gebruiken hiervan, verliest het apparaat echter zijn functionaliteit.

In ieder geval staat die consument nu nog niet te trappelen voor het nieuwe apparaat, zo bleek uit onderzoek van GfK, ook al stijgt de populariteit ervan. Het is de vraag of Google daarin verandering weet te brengen met de release in Nederland.