Category Archives: Publieksopinie

Bewust ‘milieu-onbewust’

COLUMN – Van onbewust milieuvriendelijk, naar bewust milieuonvriendelijk. Ik heb het hier over het gebruik van al die duizenden plastic flessen ice tea green, coca cola of spa blauw. De zeeën worden ermee vervuild en vuilnishopen stapelen zich ermee op. Toch staan de tafels van de studenten op de Hogescholen er vol mee.

“Read More”

“Als klein boefje komen ze de gevangenis in, en als grote criminelen komen ze eruit”

Wie eenmaal in het criminele leven is getreden, stapt er niet zo makkelijk uit. Bijna de helft (47 procent) van de Nederlandse ex-gedetineerden, pleegt namelijk binnen twee jaar weer een strafbaar feit, blijkt uit cijfers van het WODC. Volgens gevangenisbewaarder Pieter ten Broek werken korte gevangenisstraffen juist averechts: “Als boefjes komen ze de gevangenis in, maar als grote criminelen komen ze er weer uit. Ze komen in contact met andere veroordeelden, en leren elkaar de kneepjes van het vak.”

“Read More”

‘Het weghalen van de letters is het stomste wat je kan doen!’

De mogelijke verwijdering van de inmiddels iconische ‘I amsterdam’-letters op het Museumplein is het zoveelste relletje geworden in de toeristensoap met Amsterdam als decor. Dat Amsterdammers er maar niet over uitgepraat raken blijkt uit het plaatsvinden van alwéér een debat over het toeristenprobleem, ditmaal in Pakhuis de Zwijger.

“Read More”

“Volgens mij vinden ze het altijd wel lekker”

Column – Ik probeer niet mee te luisteren, maar ik kan het niet laten. Een groepje vrouwen van rond de dertig bespreken luidruchtig hun seksleven in het café waar ik toevallig aan school zit te werken. Uit het gesprek kan ik opvatten dat een van hen vannacht een avontuurtje heeft beleefd met een willekeurige man uit de kroeg. De woorden seks, piemel, beffen, vingeren en pijpen vliegen over de tafel, en ik kan me officieel niet meer concentreren. “Maar waarom kwam je niet klaar?” sist een van de vrouwen. “Ik weet niet, we hadden gewoon meteen seks, ik kom alleen klaar tijdens voorspel.” Waarop de ander weer antwoordt: “ja oké, dat heb ik ook altijd. Met one-night-stands is het gewoon snel seksen, en na een paar minuten, is het feest alweer voorbij.” De vrouwen kibbelen nog even door, dus ik doe mijn oortjes in.

Maar het gesprek houdt me bezig. Waarom vinden deze vrouwen het normaal dat de man klaarkomt tijdens een one-night, en zij zelf niet? Hebben zij dan vooral seks om hém te plezieren? Als mannen en vrouwen gelijk zijn, hebben zij toch even veel recht op een orgasme?

Ik wind me er behoorlijk over op, en bel mijn goede vriend T. (25) om te vragen hoe hij, als man, hier tegenaan kijkt. T. is niet vies van de vrouwen, en neemt er geregeld een mee naar huis. Voorspel? Daar doet hij amper aan. En laat hij haar klaarkomen? Laconiek antwoordt hij: “Geen idee eigenlijk. Ik wil gewoon neuken, en denk niet per se aan haar plezier. Maar volgens mij vinden ze het altijd wel lekker.” Mijn mond valt open van verbijstering, en snel voegt hij eraan toe: “Als ik een meisje écht leuk vind, doe ik natuurlijk wel mijn best voor haar. Dan besteed ik aandacht aan wat zij fijn vindt.”

Een paar weken later loop ik een dronken T. tegen het lijf tijdens het stappen. Het is een zwoele zomeravond en de seksuele spanning tussen ons is te snijden. Een paar uren en gin-tonics later zit ik bovenop hem, in zijn in bed. Ik bereik mijn hoogtepunt binnen no-time, en rol voldaan van hem af. Ik rek me even flink uit en ga naast hem liggen. Met stomheid geslagen brengt hij uit: “en ik dan?! Ik ben nog niet klaar hoor.” waarop ik antwoord met: “Sorry, maar ik besteed alleen aandacht aan jongens, die ik écht leuk vind.” En ik val in een diepe slaap.


Zo zwart als roet, voor vruchtbaarheid

ZAANDIJK- De pietenpolemiek is ontroostbaar sinds 2013. Zwarte piet is racistisch, zwarte piet is cultuur, zwarte piet is zwart. Wat de echte reden is dat zwarte piet zwart is? Roet. Niet door de schoorsteen, maar voor de vruchtbaarheid.

Arnold-Jan Scheer, journalist, theater- en televisiemaker, reist al 33 jaar door heel Europa en daar buiten om te achterhalen wat het sinterklaasfeest nu echt inhoud, we vieren het namelijk niet alleen in Nederland maar op veel meer plaatsen. Arnold-Jan heeft een hele andere kijk op de pietenpolemiek, volgens hem is er geen logica in de discussie die nu gevoerd wordt.

“Iedereen roept maar wat: de Verenigde Naties moet onze veiligheid waarborgen en niet ons tegen elkaar opzetten door verkeerde informatie te geven. Verene Shepherd heeft een aantal uitspraken gedaan die niet professor waardig zijn. Er zijn wel meer instituten die voor mij zijn gaan wankelen, zoals het Meertens Instituut, de NPO, bepaalde kranten zoals de Volkskrant en het NRC en bepaalde mensen die ik hoog had zitten, Femke Halsema, van der Laan, allemaal mensen die zich er gewoon totaal niet in verdiept hebben en zich op dingen baseren die ze aangepraat zijn. In alle instituten zitten mensen die blijkbaar niet voldoende gecontroleerd worden. Mensen kunnen gewoon van alles zeggen omdat ze binnen een instituut een status hebben, zoals de katholieke kerk, het wordt gedekt omdat het instituut anders schade lijdt. Dat Verene Shepherd zwarte piet racistisch vind, zit mogelijk meer achter, zij heeft ook belangen in slavernij genoegdoening gelden. Iedereen roept maar wat, en dat is begonnen bij Pauw en Witteman.”

Wij kijken hier in Nederland alleen maar naar het Nederlandse feest, veel mensen denken ook dat alleen Nederlanders Sinterklaas vieren. Dat is niet zo. Het wordt op diverse uithoeken in Europa gevierd, alleen zwarte piet ziet er anders uit, nog steeds de oude dierlijke duivel, met roet op het gezicht.

Sinterklaas is een syncretisch feest, het zijn meerdere verhalen en mythes die gemengd zijn. Het is een feest dat eigenlijk uit de prehistorie stamt en de vruchtbaarheid moest stimuleren. Het grootste geschenk van Sinterklaas is dat de vruchtbaarheid terug zou komen, daar draaide alle rituelen om. De wintermaanden waren een angstige periode. Het feest is later door de kerk verplaatst naar de sterfdag van Sint Nicolaas van Myra en gemengd met zijn verhaal, die als beschermheilige van kinderen werd gezien. Het feest bevorderd de gehoorzaamheid van kinderen, omdat zwarte piet lief is voor de lieve kinderen en de stoute kinderen bestraft en intimideert.

De prehistorische ‘zwarte piet’, zoals we hem in vele sint feesten in Europa zien is een dierlijk en duister gestalte die met roet is ingesmeerd. “Het roet brengt geluk voor het komend jaar en zorgt voor vruchtbaarheid van het land. Wie niet met roet ingesmeerd is heeft geen goed jaar,” vertelt een Grieks-Macedonische vrouw in Arnold-Jan zijn boek Zwarte Sinterklazen. “Zo gaf Sinterklaas vroeger noten, zaden en kiemen cadeau, in plaats van de luxe cadeaus van nu,” vertelt Arnold-Jan.

“Er golden vroeger heel andere normen en waarden dan nu. Mensen waren veel directer, alle rafelrandjes zijn er afgehaald, dat zie je ook bij sprookjes, vroeger werden er hielen afgehakt om in de schoentjes van Assepoester te passen. De oorspronkelijke sprookjes kwamen uit Germaanse tijden, en toen waren de mensen niet zo kinderachtig.”

De Nederlandse zwarte piet, zoals voor er aanpassingen zijn gedaan als gevolg van de discussie, ziet er natuurlijk heel anders uit. “Daarin is de rol van de kerk alles bepalend geweest in de middeleeuwen. Voordat de Romeinen christenen werden, waren ze heidenen en barbaren. Rome werd een wereldmacht en probeerde de oude versies van de feesten te bestrijden, alles wat primitief was en dierlijk, was heidendom.” Daarna werd de dierlijke piet verruild met een Moor als zwarte piet.

“Wat ik denk en ook aantoonbaar is, is dat de zwarte piet als Moor, met de kooplieden vanuit Italië is meegenomen naar Nederland en zo bij Jan Schenkman terecht zijn gekomen.” Jan schenkman heeft vervolgens een prentboek gemaakt waarin zwarte piet gevormd is zoals wij hem nu kennen. “Hij heeft begrepen dat we van die rouwe en enge figuren, vriendelijkere figuren moesten maken en daarom heeft hij ook die Moren gebruikt.”

De Moren zouden de nieuwe zwarte piet worden. Die werden een vriendelijkere versie van de oude figuren, de enge dierlijke en zwartgemaakte figuren die de kinderen de stuipen op het lijf joegen. “Die moren waren namelijk zeer bevreesd, dat waren slavenhandelaren en dus geen slaven, het was ondenkbaar dat slaven gouden oorringen droegen. De Moren namen kinderen mee in een zak om te verkopen als slaven, vandaar ook onderdelen in het verhaal zoals in de zak mee naar Spanje.”

Hij is zwart, heeft kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen en pagepakjes, dit wordt als racistisch gezien. Maar Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, reageerde in een radio-interview met de NOS op de uitspraak van Shepherd, met de waarschuwing niet alle aspecten van zwarte piet over een kam te scheren en eens naar de feiten te kijken. Volgens Pijbes zijn dit namelijk de uiterlijke kenmerken van iemand met status, bij welgestelde edelen, gebaseerd op een schilderij uit zijn museum dat dateert uit 1520, ver voor de WIC-slavenhandel.

“Zwarte piet is niet racistisch, dat is een onterecht gevoel dat op geen enkele waarheid gebaseerd is. Het is een rode lap voor een stier, zodra je een blackface doet slaat iedereen op tilt. Men gaat alleen maar op uiterlijk af zoals Nazarenes is Spanje, die de witte hoge puntmutsen dragen, als Koekoeksklan worden gezien, maar dat ook niet zijn. Er wordt ook een vorm van demagogie bedreven, in elke krant wordt er van uit gegaan dat zwarte piet racistisch is, Femke Halsema zegt dat Sinterklaas bevrijd moet worden van de kwetsende figuren van zwarte piet, daarmee gaat ze er van uit dat het een kwetsende figuur is. Het is geen kwetsend figuur maar een figuur die ten onrechte als kwetsend wordt gezien.”

“Dus waarom zou je iets veranderen als het ten onrechte veranderd moet worden, onder druk nog wel, onder terreurdruk. Zwarte piet is een trickster. De trickster is een figuur die de omgekeerde wereld vertegenwoordigt, de andere wereld. De zwarte piet is een vermomming, die nodig was in de prehistorie. Je bent pas racist als je racistische intenties hebt. En dat hebben de voorstanders van zwarte piet niet. Gekwetst worden en gekwetst zijn, zijn twee verschillende dingen. Dat tegenstanders van zwarte piet zich gekwetst voelen, is op onwaarheden gebaseerd,” aldus Arnold-Jan.


Ouderen zitten gevangen in de thuiszorg

Column-“Respect hebben voor de ouderen” dat is een van de belangrijkste lessen die ik als kind van mijn ouders heb geleerd. Toch lijkt deze les in onze maatschappij niet overal even goed te zijn aangeleerd.

“Read More”